Abstrakt: |
Celem badania było określenie poziomu uczestnictwa studentów pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego w kulturze elitarnej i masowej. Badaniem ankietowym objęto 100 osób z trzeciego i czwartego roku studiów stacjonarnych i zaocznych. Zebrany materiał badawczy ujawnił, że jedynie 8% respondentów było w pełni usatysfakcjonowanych istnieniem kultury masowej, doceniało w niej szeroką dostępność i w związku z tym poszerzanie horyzontów myślowych i wiedzy o świecie. 13% studentów nie wartościowało kultury masowej, a 79% wypowiadało się na jej temat krytycznie jako o zagrożeniu dla prawidłowego i harmonijnego rozwoju jednostki, szczególnie dzieci i młodzieży. 2% badanych odnosiło się do kultury masowej z całkowitą dezaprobatą, powołując się na przemoc, seks i sensację dominujące w środkach masowego przekazu, szczególnie w telewizji i czasopismach. 38% respondentów często i regularnie uczestniczyło w kulturze elitarnej, korzystając zwłaszcza z dorobku literatury, kina, muzyki (koncerty) i teatru. 27% przyznało się, że dość rzadko uczestniczą w kulturze elitarnej (ponadprogramowa książka raz do roku, wyjście do kina do dwóch razy w roku, raz – do teatru, na koncert czy do opery). 35% studentów sporadycznie uczestniczyło w kulturze elitarnej, nie pamiętali oni często, kiedy po raz ostatni byli w kinie czy teatrze oraz jaką książkę przeczytali. Najczęściej wymienianym powodem ograniczonego korzystania z kultury elitarnej był brak czasu i środków, także brak opieki nad dziećmi, zmęczenie i nadmiar obowiązków, brak motywacji itp. |