Abstrakt: |
Celem badania było poznanie preferowanych wartości w grupie młodzieży szkolnej, studentów i nauczycieli. Badani mieli za zadanie wybrać spośród 30 wartości 15 oraz uszeregować je zgodnie ze stopniem imperatywności, przypisując im ocenę na 15-stopniowej skali. Ankietą objęto w sumie 1899 respondentów, w tym 1197 uczniów, 208 studentów i 494 nauczycieli. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że hierarchie wartości uczniów, studentów i nauczycieli skupiały się wokół triady, na którą składały się wartości moralne (20,13% ogółu badanych), społeczne (19,87%) i witalne (14,38%). Wartości witalne (zdrowie, szczęście) znalazły się na trzecim miejscu we wszystkich grupach, natomiast wartości moralne (bohaterstwo, godność, miłość, odpowiedzialność, przyjaźń) zajęły pierwsze miejsce tylko w grupie nauczycieli, wśród uczniów i studentów – drugą pozycję po wartościach społecznych (demokracja, ojczyzna, patriotyzm, rodzina, solidarność, tolerancja, wolność). |
Publikacje: |
- Czaja, E., Hyżak, D., Fertsch, M., Pawlak, G., Pawłowska, M. i Sarnecki, R. (2000). Busola aksjologiczna młodzieży szkolnej, studentów i nauczycieli. Toruńskie Studia Dydaktyczne, 15, 170-177.
|