BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Być czy mieć młodzieży. Z badań nad orientacjami życiowymi
Instytucja:
Data: grudzień 1988 – styczeń 1989
Badacz: Renata Wawrzyniak-Beszterda
Abstrakt:

Celem badania było określenie życiowych orientacji młodzieży w kontekście dwóch przeciwstawionych sobie modeli postaw skoncentrowanych wokół bycia i posiadania. W badaniu posłużono się kwestionariuszem ankiety własnej konstrukcji. Do analizy zakwalifikowano 81,82% ankiet, czyli 162 odpowiedzi słuchaczy końcowych klas szkół pomaturalnych z Poznania oraz studentów piątego roku UAM. Analiza uzyskanych odpowiedzi ujawniła, że 45,7% badanych prezentowało postawę bliższą modelowi bycia. Postawy ambiwalentne dotyczyły 41,3% młodzieży pomaturalnej, a postawa skłaniająca się ku modelowi posiadania – 13%. Jednocześnie postawa „być” dominowała wyłącznie w komponencie emocjonalno-oceniającym (50,6%), w komponencie poznawczym i behawioralnym większe znaczenie miała postawa „mieć” (odpowiednio 25,9% i 11,7%). Najbardziej rozpowszechnione w tych dwóch komponentach były postawy mało zdecydowane (odpowiednio 51,9% i 59,9%).

Deskryptory TESE: młodzież, postawa, zachowania, relacje interpersonalne, student
TESE descriptors: youth, attitude, behaviour, interpersonal relations, student
Publikacje:
  • Wawrzyniak, R. (1992). Być czy mieć młodzieży. Z badań nad orientacjami życiowymi. Neodidagmata, 21, 77-87.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"