BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Postawy społeczne uczniów klas gimnazjalnych w stosunku do osób niepełnosprawnych
Instytucja:
Data: 2011
Badacz: Agnieszka Komorowska, Sylwia Komorowska
Abstrakt:

Celem badania było poznanie stosunku młodzieży gimnazjalnej do osób niepełnosprawnych. Objęto nim 127 uczniów ze szkół łódzkich. Do pomiaru dystansu społecznego młodzieży w stosunku do szeregu kategorii niepełnosprawności i nieprzystosowania posłużono się Skalą Dystansu Społecznego. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że zdecydowana większość uczniów wykazywała akceptację w stosunku do osób niepełnosprawnych. Najwięcej pozytywnych odpowiedzi dotyczyło osób niewidomych, niesłyszących i niepełnosprawnych ruchowo (zdecydowanie tak – 70%, raczej tak – około 30%). Analiza średnich wszystkich odpowiedzi pozwoliła uplasować na pierwszym miejscu pod względem akceptacji społecznej osoby niepełnosprawne ruchowo (średnia 4,41 na skali pięciopunktowej), na kolejnym zaś niesłyszące (4,40) i na końcu – niewidzące (4,37). Upośledzeni umysłowo uplasowali się w środku skali akceptacji (3,56), przy czym określani byli bardzo licznymi słowami o pejoratywnym wydźwięku – równie dużo tego rodzaju określeń padło tylko pod adresem alkoholików. Przestępcy i alkoholicy uzyskali najmniejszą akceptację społeczną gimnazjalistów. 40% badanych stwierdziło, że zdecydowanie nie akceptują przestępców, a średnia arytmetyczna dla tej najgorzej ocenianej grupy wyniosła 2,10.

Deskryptory TESE: niepełnosprawność intelektualna, gimnazjum, postawa, upośledzenie, przestępczość, wykluczenie społeczne
TESE descriptors: intellectual disability, lower secondary, attitude, disability, dellinquency, social exclusion
Publikacje:
  • Komorowska, A. i Komorowska, S. (2011). Postawy społeczne uczniów klas gimnazjalnych w stosunku do osób niepełnosprawnych. Przegląd Badań Edukacyjnych, 2(13), 5-20.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"