BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zasoby osobiste a poczucie samoskuteczności nauczycieli
Data: [2009]
Badacz: Karol Orłowski
Abstrakt:

Celem badania było sprawdzenie relacji między poziomem poczucia samoskuteczności u nauczycieli a deklarowanymi przez nich zasobami, które postrzegają jako własne atuty. Postawiono trzy hipotezy badawcze: nauczyciele o wyższym poziomie samoskuteczności mają wyższy poziom deklarowanych zasobów, poziom zasobów jest wyższy u nauczycieli szkół ponadpodstawowych niż u nauczycieli szkół podstawowych, istnieje dodatnia korelacja między poziomem samoskuteczności a zasobami. Badaniem objęto 202 nauczycieli z Torunia, Płocka, Szczecina, Olsztyna i Rzeszowa. 86% stanowiły kobiety, 13,5% mężczyźni, jedna osoba nie podała płci. Wiek badanych mieścił się w przedziale 22-60 lat, a jego średnia wynosiła 37,8 roku. Przeważali nauczyciele w wieku 35-40 lat. Staż pracy badanych mieścił się w przedziale od roku do 40 lat z przewagą liczbową nauczycieli o stażu do pięciu lat. Najliczniejszą grupę stanowili nauczyciele mianowani (49%). 62% badanych reprezentowało szkoły podstawowe, zaś 35% ponadpodstawowe. Do pomiaru samoskuteczności wykorzystano narzędzie własnej konstrukcji (Bańka, Orłowski, 2006), natomiast do pomiaru zasobów zastosowano Skalę Zasobów opracowaną przez Pracownię Psychologii Międzykulturowej UAM. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że osoby o różnym poziomie poczucia samoskuteczności różniły się od siebie w sposób statystycznie istotny wynikami na większości podskal skali zasobów. Szczególnie duża różnica wystąpiła tu w przypadku wyniku ogólnego skali zasobów (wariancja 34,58 przy p < 0,001). Nie stwierdzono natomiast zależności istotnej statystycznie między poziomem samoskuteczności a faktem uczenia w szkole podstawowej lub ponadpodstawowej – jedyna istotna różnica wystąpiła w przypadku podskali władczości (wariancja 5,33 przy p = 0,022). Analiza zależności między ogólnym poczuciem samoskuteczności a ogólnym wynikiem na skali zasobów za pomocą współczynnika korelacji Pearsona pozwoliła stwierdzić zależność istotną statystycznie (0,45 przy p < 0,001). Podobne wyniki uzyskano dla większości podskal skali samoskuteczności i skali zasobów. Analiza uzyskanych danych potwierdziła zatem pierwszą i trzecią hipotezę, nie wykazano jednak prawdziwości hipotezy drugiej.

Deskryptory TESE: nauczyciel, kompetencje, skuteczność, osobowość, psychologia
TESE descriptors: teacher, competence, effectiveness, personality, psychology
Publikacje:
  • Orłowski, K. (2009). Zasoby osobiste a poczucie samoskuteczności nauczycieli. Przegląd Badań Edukacyjnych, 1(8), 5-24.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"