BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zasoby osobiste jako wyznaczniki radzenia sobie ze stresem u dzieci
Instytucja:
Data: [2000]
Badacz: Nina Ogińska-Bulik
Abstrakt:

Celem badań było ustalenie znaczenia takich zasobów osobistych, jak poczucie własnej wartości i skuteczności oraz spostrzegana kontrola osobista w odniesieniu do zdrowia, w przewidywaniu stylów radzenia sobie ze stresem u dzieci w wieku 11-12 lat. Do badań włączono uczniów klas piątych i szóstych (po trzy klasy) z dwóch wybranych łódzkich szkół podstawowych (54% chłopców, 46% dziewcząt). W badaniach posłużono się: skalą Jak sobie radzisz, skalą KompOs, Inwentarzem Poczucia Własnej Wartości Coopersmitha, Skalą Umiejscowienia Kontroli Zdrowia Parcela i Meyera. Dwa pierwsze narzędzia były autorskimi rozwiązaniami, dwa następne zostały opracowane przez Juczyńskiego. Wykorzystanie procedury „krokowej” analizy dyskryminacyjnej dowiodło, że istotne jest aktywne radzenie sobie ze stresem, a wraz z nim: wewnętrzne umiejscowienie kontroli zdrowia, poczucie własnej skuteczności (siły, wytrwałości), poczucie własnej wartości w rodzinie i szkole. Zweryfikowano także emocjonalny styl radzenia sobie w sytuacjach stresowych (np. poczucie własnej wartości w szkole i towarzystwie czy poczucie własnej skuteczności) oraz poszukiwanie wsparcia społecznego (m.in.: poczucie własnej wartości w odniesieniu do wytrwałości, poczucie własnej skuteczności – siła). Wyniki szczegółowe dla każdego ze stylów zilustrowano w formie macierzy strukturalnej wymienionych zmiennych.

Deskryptory TESE: postawa, dziecko, szkoła podstawowa, badania naukowe, zdrowie
TESE descriptors: attitude, child, primary school, research, health
Publikacje:
  • Ogińska-Bulik, N. (2001). Zasoby osobiste jako wyznaczniki radzenia sobie ze stresem u dzieci. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica, 5, 83-93.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"