BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zasoby osobiste matek dzieci niepełnosprawnych
Data: [2012]
Badacz: Monika Parchomiuk
Abstrakt:

Celem badania było określenie poziomu wybranych zasobów osobowościowych matek wychowujących dzieci niepełnosprawne w porównaniu z matkami wychowującymi dzieci pełnosprawne. Wykorzystano następujące narzędzia badawcze: Skalę Poczucia Koherencji (SOC-29) A. Antonovsky’ego w adaptacji B. Blocka, Test Orientacji Życiowej (LOT-R) M. Scheiera i C. Carvera w adaptacji R. Poprawy i Z. Juczyńskiego, Skalę Uogólnionej Własnej Skuteczności (GSES) R. Schwarzera i innych w adaptacji Z. Juczyńskiego (2001) oraz kwestionariusz własnej konstrukcji. Badaniem objęto 30 matek dzieci niepełnosprawnych w wieku 8-14 lat oraz 31 matek dzieci pełnosprawnych. W doborze grup uwzględniono miejsce zamieszkania i wskaźnik dzietności rodzin. Większość badanych rodzin była rodzinami pełnymi. Matki z grupy podstawowej były średnio starsze, gorzej wykształcone i mniej aktywne zawodowo od matek z grupy porównawczej. W 11 przypadkach stwierdzono niepełnosprawność złożoną u dzieci – najczęściej były to połączone zaburzenia wzroku, mózgowe porażenie dziecięce, upośledzenie umysłowe i małogłowie. Wyniki badania ujawniły, że matki dzieci niepełnosprawnych cechowały się istotnie niższym poziomem poczucia koherencji w przypadku wskaźnika ogólnego i poszczególnych komponentów wskaźnika (zrozumiałości, zaradności i sensowności). Jednocześnie badane matki z obu grup uzyskały w tym zakresie wyniki średnie przekraczające te ustalone dla całej populacji. Poziom optymizmu dyspozycyjnego był zbliżony w obu grupach badanych. Nie stwierdzono istotnych różnic między grupami w zakresie poczucia własnej skuteczności, przy czym matki dzieci niepełnosprawnych uzyskały wyższą średnią wartość tego wskaźnika. Optymizm dyspozycyjny korelował istotnie z ogólnym poczuciem koherencji, sensownością i zaradnością tylko w grupie matek z grupy porównawczej. Samoskuteczność była istotnie związana z poczuciem koherencji w obu grupach. W grupie matek dzieci niepełnosprawnych ogólne poczucie koherencji korelowało ze spostrzeganiem otaczającego świata jako uporządkowywanego i przewidywalnego, w grupie porównawczej zaś – z przekonaniem o posiadaniu zasobów.

Autorskie słowa kluczowe: zasoby radzenia sobie, poczucie koherencji, optymizm dyspozycyjny, poczucie uogólnionej samoskuteczności, matki dzieci niepełnosprawnych
Author's Keywords: coping resources, sense of coherence, dispositional optimism, generalized selfefficacy, mothers of children with disabilities
Deskryptory TESE: niepełnosprawność intelektualna, rodzice, relacja rodzice – dziecko, osobowość, psychologia
TESE descriptors: intellectual disability, parents, parent-child relation, personality, psychology
Publikacje:
  • Parchomiuk, M. (2012). Zasoby osobiste matek dzieci niepełnosprawnych. Człowiek, Niepełnosprawność, Społeczeństwo, 2 (15), 43-66.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"