BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Czynniki istotne w procesie badania profilu ręczności w próbach manualnych
Data: [2009]
Badacz: Violetta Florkiewicz
Abstrakt:

Badanie stanowiło fragment szerszego projektu dotyczącego odzwierciedlania modelu ręczności w teście graficznym. Celem badania była weryfikacja hipotezy, zgodnie z którą stopień użyteczności symbolu przedmiotu może stanowić istotny czynnik zakłócający wyniki unilateralnego testu graficznego. Badaniem objęto 180 osób o jednorodnym modelu ręczności stwierdzonym na podstawie Edynburskiego Inwentarza Ręczności. 48% badanych stanowiły osoby praworęczne, a 52% leworęczne. Próba składała się w 46% z osób dorosłych, a w 54% z dzieci powyżej siódmego roku życia. Badanych poddano testowi graficznemu własnej konstrukcji Ence-pence, w której ręce?, w którym zadanie badanych polegało na graficznym umieszczeniu (poprzez dorysowanie lub połączenie linią) przedmiotu znajdującego się nad lub z lewej strony sześciu pól w jednej z rąk postaci w poszczególnych polach. Przedmioty te były zróżnicowane pod względem ich użyteczności. Stwierdzono istotny statystycznie związek między posiadanym przez badanych modelem ręczności a rozkładem przestrzennym wybranych elementów w teście graficznym. Wprowadzenie do testu graficznego czynnika zakłócającego w postaci modyfikacji poziomu użyteczności przedmiotów zastosowanych w kolejnych próbach mógł wpłynąć zarówno na pojawienie się związku między modelem ręczności a rozkładem przestrzennym elementów w teście, jak i na siłę tego związku. Zastosowanie wyobrażeń przedmiotów o wysokiej wartości użytkowej miało szczególnie duże znaczenie w grupie dorosłych badanych i mogło przez to stanowić czynnik zakłócający rzetelny wynik testu. Wprowadzenie do testu zadań bilateralnych pozwalało na uniknięcie błędnego wykonania prób (np. poprzez umieszczenie przedmiotu w obu rękach) oraz dokonywania przez badanych przypadkowych wyborów.

Deskryptory TESE: dziecko, umiejętności pisania, pisanie, test standaryzowany, szkoła podstawowa
TESE descriptors: child, written skills, writing, standardised test, primary school
Publikacje:
  • Florkiewicz, V. (2009). Czynniki istotne w procesie badania profilu ręczności w próbach manualnych. Przegląd Badań Edukacyjnych, 1(8), 25-56.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"