BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Czynniki osobowości a wyniki egzaminu gimnazjalnego
Data: [2011]
Badacz: Elżbieta Hałaburda
Abstrakt:

Celem badania było określenie pozaszkolnych uwarunkowań wyników egzaminu gimnazjalnego. Do pomiaru cech osobowości zastosowano test psychologiczny Inwentarz Osobowości NEO-FFI autorstwa P.T. Costy i R.R. McCrae w adaptacji B. Zawadzkiego, J. Strelaua, P. Szczepaniaka i M. Śliwińskiej. Do pomiaru statusu społeczno-ekonomicznego zastosowano z kolei ankietę własnej konstrukcji skierowaną do uczniów. Badaniem objęto 313 uczniów klas trzecich gimnazjów w Białymstoku, w tym 130 dziewcząt i 183 chłopców. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że uczniowie o wysokim poziomie ekstrawersji osiągali wysokie wyniki w zakresie tworzenia własnego tekstu, wyszukiwania i stosowania informacji, wskazywania i opisywania faktów/związków/zależności oraz w stosowaniu zintegrowanej wiedzy i umiejętności rozwiązywania problemów. Z kolei gimnazjaliści o wysokim poziomie otwartości na doświadczenia osiągali wysokie wyniki w zakresie tworzenia własnego tekstu, wskazywania i opisywania faktów/związków/zależności oraz w stosowaniu zintegrowanej wiedzy i umiejętności rozwiązywania problemów. Badani o wysokim poziomie ugodowości osiągnęli wysokie wyniki w tworzeniu własnego tekstu i rozwiązywaniu problemów. Uczniowie o wysokim poziomie sumienności osiągali dobre rezultaty w czytaniu i odbiorze tekstów kultury oraz w całej części matematyczno-przyrodniczej.

Deskryptory TESE: egzamin, gimnazjum, środowisko społeczno-kulturowe, rodzina, osobowość
TESE descriptors: examination, lower secondary, socio-cultural environment, family, personality
Publikacje:
  • Hałaburda, E. (2011). Czynniki osobowości a wyniki egzaminu gimnazjalnego. Edukacja, 3, 66-73.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"