Abstrakt: |
Celem badania było poznanie sytuacji edukacyjnej oraz oceny studiów przez absolwentów ekonomicznych stacjonarnych studiów licencjackich (z kierunków: ekonomia, finanse i bankowość, informatyka i ekonometria, zarządzenie i marketing), którzy ukończyli naukę w 2004 roku (w województwach lubelskim, małopolskim, podlaskim, podkarpackim oraz świętokrzyskim). W badaniu posłużono się ankietą, którą wysłano do 2589 absolwentów z 21 uczelni (w tym ośmiu publicznych). Analizę wyników oparto na podstawie 143 zwróconych ankiet, co stanowiło 28,7% ankiet wysłanych. Zasadniczym powodem wyboru studiów licencjackich były przede wszystkim motywy o charakterze pragmatycznym: szybkie zdobycie wyższego wykształcenia (1/4 badanych), koszty edukacji (w opinii respondentów były to najtańsze studia), ograniczony wybór innego trybu studiów, niekorzystny wynik rekrutacji na studia magisterskie. Wykazano również, że o wyborze kierunku ekonomicznego zdecydowała przydatność tych studiów w późniejszym uzyskaniu pracy (1/3 badanych). Na drugim miejscu motywów podjęcia wybranych studiów znalazła się realizacja własnych zainteresowań. Większość respondentów (3/5 badanych) podjęła pracę; połowa z nich zgodną z ogólnym profilem studiów. Natomiast co piąty badany realizował się w pracy odpowiadającej uzyskanej na studiach specjalności. Ponad 40% absolwentów wyraziło opinię o mniejszej wartości studiów licencjackich w porównaniu z magisterskimi. Prawie 90% respondentów kontynuowało edukację (wśród nich ponad 97% na uzupełniających studiach magisterskich). |