Abstrakt: |
Przedmiot badania stanowiło określenie poczucia umiejscowienia kontroli oraz ekspresji złości u kobiet chorujących na bulimię narodowości polskiej i francuskiej. Sformułowano następujące problemy badawcze: Czy istnieją różnice w zakresie poczucia kontroli oraz ekspresji złości u osób z bulimią odmiennych narodowości? Czy kobiety z bulimią mają większą czy mniejszą samokontrolę w porównaniu z kobietami zdrowymi? Czy wyniki badanych grup z bulimią różnią się w zakresie ekspresji złości od wyników zdrowych rówieśników? Próbę badawczą stanowiły: grupa eksperymentalna 30 dziewcząt narodowości polskiej oraz 14 dziewcząt narodowości francuskiej cierpiących na żarłoczność psychiczną (zgodnie z kryteriami ICD-10); średnia wieku wyniosła 21,2 (wśród Polek P) oraz 22,9 roku (wśród Francuzek F); średni czas trwania choroby – 31,2 miesiąca (P) oraz 52,4 miesiąca (F); średni wskaźnik wagowo-wzrostowy (BMI) – 21,0 (P) oraz 24,7 (F); grupa kontrolna 60 studentek narodowości polskiej oraz 57 studentek narodowości francuskiej; średnia wieku wyniosła 20,5 (P) oraz 20,8 (F); średni wskaźnik wagowo-wzrostowy – 20,6 (P) oraz 21,4 (F). W badaniu zastosowano Skalę Poczucia Umiejscowienia Kontroli (IPC) Levensona z następującymi podskalami: wiara w wewnętrzne poczucie umiejscowienia kontroli, wiara w zewnętrzne poczucie umiejscowienia kontroli, wiara w szczęście/przypadek. Wykorzystano także Skalę Samowyrażania i Kontroli (SECS) van Elderena i in. z podskalami: eksterioryzacja złości, interioryzacja złości, kontrola uzewnętrzniania złości, kontrola uwewnętrzniania złości. Analiza wyników pozwoliła stwierdzić wyższe zewnętrzne poczucie umiejscowienia kontroli w grupie polskich badanych chorujących na bulimię (w porównaniu z francuskimi badanymi oraz grupą kontrolną). Wykazano również, że Polki uzewnętrzniały złość, natomiast Francuzki ją uwewnętrzniały. Ponadto zauważono istotnie większą intensyfikację emocji oraz impulsywność zachowań (wyrażaną poprzez eksterioryzację złości) u pacjentek z Polski niż pacjentek z Francji. Stwierdzone różnice tłumaczono odmiennym stylem wychowania, czynnikami związanymi z późniejszym momentem separacji od rodziców oraz innymi uwarunkowaniami ekonomicznymi w obu krajach. |