BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Transmisja międzypokoleniowa postaw wobec seksualności
Data: grudzień 2004 – marzec 2005
Badacz: Justyna Stasiak
Abstrakt:

Celem badania bylo znalezienie odpowiedzi na pytanie, czy postawy wobec seksualności prezentowane przez rodziców są zbieżne z postawami młodzieży, a zatem czy ma miejsce proces transmisji międzypokoleniowej w zakresie postaw wobec seksualności. W badaniu wykorzystano dwa kwestionariusze ankiety, z których pierwszy był w dwóch wersjach (dla uczniów i dla rodziców), drugi zaś skierowany był do wszystkich badanych. W narzędziu tym wyróżniono sześć zmiennych: homoseksualizm, aborcja, stosowanie antykoncepcji hormonalnej, częste zmiany partnerów seksualnych, współżycie bez zaangażowania emocjonalnego, kohabitacja. Respondenci wyrażali swój stosunek do zawartych w ankietach stwierdzeń za pomocą skali Likerta. Badaniem objęto 60 osób, w tym 30 rodziców i 30 dzieci w wieku 14-18 lat (73,33% kobiet i 26,66% mężczyzn). Wśród rodziców większość posiadała wykształcenie średnie (60%). Badanie przeprowadzono w dwóch etapach: za pomocą techniki ankiety pocztowej skierowanej do rodzin posiadających dzieci w wieku 14-18 lat, za pomocą ankiety audytoryjnej przeprowadzonej wśród uczniów klas I-III Pomorskiego Liceum Ogólnokształcącego w Bydgoszczy. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że hipoteza o występowaniu procesu transmisji międzypokoleniowej w sferze poglądów na temat seksualności potwierdziła się w trzech na 12 możliwych przypadków – wykryto w nich statystycznie istotne zależności między postawami rodziców wobec homoseksualizmu, związków nieformalnych oraz moralnej oceny stosowania antykoncepcji hormonalnej a postawami młodzieży w tych zakresach. Stopień oddziaływania starszych pokoleń na postawy dzieci okazał się zatem niewielki. W grupie młodzieży dominował umiarkowanie pozytywny stosunek do seksualności, wśród rodziców – umiarkowanie negatywny. Hipoteza, zgodnie z którą płeć wpływa na związki między postawami wobec seksualności rodziców a postawami ich dzieci, również nie została potwierdzona. Nie wykryto statystycznie istotnej zależności między płcią respondenta a prezentowaną postawą względem seksualności. Stwierdzono jednak istotne zależności między płcią a postawami wobec aborcji, związków nieformalnych i odbywania stosunków seksualnych bez zaangażowania emocjonalnego. Obalono również hipotezę głoszącą wpływ niektórych elementów struktury rodzinnej na proces transmisji międzypokoleniowej w zakresie postaw względem seksualności. Jedyny istotny statystycznie związek wykryto w grupie rodziców między stosowanym stylem wychowawczym a procesem transmisji międzypokoleniowej, przy czym związek taki nie pojawił się w grupie uczniów, co podaje w wątpliwość skuteczność zabiegów wychowawczych w zakresie kreowania postaw dzieci, jaką deklarowali rodzice.

Deskryptory TESE: wychowanie seksualne, postawa, relacja rodzice – dziecko, młodzież, szkoła średnia
TESE descriptors: sex education, attitude, parent-child relation, youth, secondary school
Publikacje:
  • Stasiak, J. (2007). Transmisja międzypokoleniowa postaw wobec seksualności. Przegląd Pedagogiczny, 1, 151-168.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"