BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Transition from preschool to primary school: An overview of the personal experiences of children and their parents in Singapore
Data: [2003]
Badacz: Christine Clarke, P. Sharpe
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w Singapurze. Jego celem było poznanie oczekiwań dzieci odnośnie rozpoczęcia nauki w szkole. Wywiadami objęto 340 uczniów pierwszej klasy w wieku 6-8 lat, które właśnie rozpoczęły naukę w szkole. Wywiady przeprowadzali uczniowie klasy piątej szkoły podstawowej, które wcześniej odpowiednio przeszkolono. Kwestionariusz wywiadu składał się z 48 krótkich pytań otwartych. Wyniki badania porównano z analogicznymi badaniami przeprowadzonymi w Europie, Australii (Clyde 2001; Dockett i Perry 1999; Einarsdóttir 2003; Perry, Dockett i Howard 2000; Potter i Briggs 2003) oraz w Azji (Sharpe 2002). Analiza wyników ujawniła, że dzieci jasno odróżniały przedszkole od szkoły oraz były w stanie wyrazić swoje oczekiwania odnośnie szkoły, te negatywne i pozytywne. Większość uczniów, która rozpoczęła już naukę w klasie pierwszej, była zadowolona ze szkoły, a ich zmartwienia dotyczyły głównie takich spraw jak odnalezienie się w dużym budynku szkolnym, znajomość zasad rządzących szkołą, zdobywanie nowych przyjaciół oraz zadowalanie nauczycieli i rodziców. Podobnie jak dzieci z Australii i Europy uczniowie singapurscy przywiązywali dużą wagę do nowych znajomości w szkole jako warunku szczęśliwej akomodacji w klasie. Najczęściej wskazywanym pozytywnym aspektem uczęszczania do szkoły były jednak uczenie się w ogólności (osiągnięcia szkolne) oraz konkretne przedmioty nauczania. Wśród negatywnie zabarwionych oczekiwań pojawiły się znów nauka konkretnych, szczególnie nielubianych przedmiotów oraz obawa przed surowym nauczycielem, który będzie krzyczał i karcił. Dzieci podzielały również dychotomiczne rozróżnienie na zabawę i pracę, spodziewając się po szkole więcej pracy niż zabawy. Singapurskie dzieci wyróżniały się na tle pozostałych szczególnie poważnym podejściem do szkoły, postrzegając ją przez pryzmat obowiązku i ciężkiej pracy, co można było tłumaczyć skoncentrowaną na szkole i pracy wizją życia. Większość uczniów dobrze zaadaptowała się do warunków szkolnych oraz zdobyła przynajmniej jednego przyjaciela. W okresie pierwszych pięciu miesięcy nauki dzieci przyswoiły oczekiwania wobec ich zachowania w klasie i szkole. Większość badanych posiadała również pewność siebie w zakresie uczenia się, wymieniała umiejętności, które już opanowali (czytanie, pisanie, liczenie itp.).

Deskryptory TESE: przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, wiek wstępowania do szkoły, dziecko, rodzice, Singapur
TESE descriptors: transition from pre-primary to primary education, school starting age, child, parents, Singapore
Publikacje:
  • Clarke, C. i Sharpe, P. (2003). Transition from preschool to primary school: An overview of the personal experiences of children and their parents in Singapore. European Early Childhood Educational Research Journal, 1, 15-23.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"