Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w Singapurze. Jego celem było poznanie oczekiwań dzieci odnośnie rozpoczęcia nauki w szkole. Wywiadami objęto 340 uczniów pierwszej klasy w wieku 6-8 lat, które właśnie rozpoczęły naukę w szkole. Wywiady przeprowadzali uczniowie klasy piątej szkoły podstawowej, które wcześniej odpowiednio przeszkolono. Kwestionariusz wywiadu składał się z 48 krótkich pytań otwartych. Wyniki badania porównano z analogicznymi badaniami przeprowadzonymi w Europie, Australii (Clyde 2001; Dockett i Perry 1999; Einarsdóttir 2003; Perry, Dockett i Howard 2000; Potter i Briggs 2003) oraz w Azji (Sharpe 2002). Analiza wyników ujawniła, że dzieci jasno odróżniały przedszkole od szkoły oraz były w stanie wyrazić swoje oczekiwania odnośnie szkoły, te negatywne i pozytywne. Większość uczniów, która rozpoczęła już naukę w klasie pierwszej, była zadowolona ze szkoły, a ich zmartwienia dotyczyły głównie takich spraw jak odnalezienie się w dużym budynku szkolnym, znajomość zasad rządzących szkołą, zdobywanie nowych przyjaciół oraz zadowalanie nauczycieli i rodziców. Podobnie jak dzieci z Australii i Europy uczniowie singapurscy przywiązywali dużą wagę do nowych znajomości w szkole jako warunku szczęśliwej akomodacji w klasie. Najczęściej wskazywanym pozytywnym aspektem uczęszczania do szkoły były jednak uczenie się w ogólności (osiągnięcia szkolne) oraz konkretne przedmioty nauczania. Wśród negatywnie zabarwionych oczekiwań pojawiły się znów nauka konkretnych, szczególnie nielubianych przedmiotów oraz obawa przed surowym nauczycielem, który będzie krzyczał i karcił. Dzieci podzielały również dychotomiczne rozróżnienie na zabawę i pracę, spodziewając się po szkole więcej pracy niż zabawy. Singapurskie dzieci wyróżniały się na tle pozostałych szczególnie poważnym podejściem do szkoły, postrzegając ją przez pryzmat obowiązku i ciężkiej pracy, co można było tłumaczyć skoncentrowaną na szkole i pracy wizją życia. Większość uczniów dobrze zaadaptowała się do warunków szkolnych oraz zdobyła przynajmniej jednego przyjaciela. W okresie pierwszych pięciu miesięcy nauki dzieci przyswoiły oczekiwania wobec ich zachowania w klasie i szkole. Większość badanych posiadała również pewność siebie w zakresie uczenia się, wymieniała umiejętności, które już opanowali (czytanie, pisanie, liczenie itp.). |