Abstrakt: |
Celem badania było określenie aspiracji edukacyjnych studentów pierwszego roku (rok akademicki 1996/1997) oraz piątego roku (rok akademicki 1997/1998) kierunku pedagogicznego i prawniczego na Uniwersytecie w Białymstoku (N = 265). Aspiracje studentów analizowano z uwzględnieniem trzech aspektów: pragnień, gotowości do podejmowania działań i realizacji działań edukacyjnych. Kontekstem badania była dokonująca się transformacja życia społecznego. Do zebrania opinii studentów wykorzystano technikę ankiety. Wyniki badania ujawniły, że studenci postrzegali zachodzące zmiany jako szansę (38,5%) i zwiększenie możliwości działania (39,6%), choć niektórzy nie dostrzegali większych różnic w swoim życiu (26,4%). Pozytywny stosunek do zmian charakteryzował szczególnie osoby o wysokich aspiracjach edukacyjnych (50%). Większość studentów przewidywało trudności związane z bezrobociem (81,9%), szczególnie jeśli cechowali się średnim (85,2%) lub wysokim poziomem aspiracji edukacyjnych (73,9%). Badani niedostrzegający trudności związanych z groźbą bezrobocia charakteryzowali się niskim poziomem aspiracji (30,4%). Studenci często planowali podjęcie studiów podyplomowych (44,5%) lub przekwalifikowanie się, szczególnie jeśli prezentowali średni i niski poziom aspiracji edukacyjnych. Część badanych pracowała już w trakcie studiów (20%), myślała o podjęciu kolejnego kierunku studiów (21,5%) lub pracy naukowej (11,7%). Tego rodzaju plany częściej deklarowały osoby o wysokich aspiracjach edukacyjnych. Osoby o niskich aspiracjach edukacyjnych na pierwszym miejscu w hierarchii wartości umieszczali udane życie rodzinne, następnie pasjonującą pracę i na trzecim miejscu – wiedzę i wykształcenie. Osoby o średnim poziomie aspiracji wskazywały najczęściej na pasjonującą pracę, potem udane życie rodzinne i wykształcenie. W hierarchii studentów o wysokich aspiracjach na pierwszym miejscu znalazły się zarówno wiedza i wykształcenie, jak i pasjonująca praca, na drugim zaś życie rodzinne, na trzecim – realizacja wartości moralnych. |