BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Transformacja a aspiracje edukacyjne studentów
Data: 1996 – 1998
Badacz: Walentyna Wróblewska
Abstrakt:

Celem badania było określenie aspiracji edukacyjnych studentów pierwszego roku (rok akademicki 1996/1997) oraz piątego roku (rok akademicki 1997/1998) kierunku pedagogicznego i prawniczego na Uniwersytecie w Białymstoku (N = 265). Aspiracje studentów analizowano z uwzględnieniem trzech aspektów: pragnień, gotowości do podejmowania działań i realizacji działań edukacyjnych. Kontekstem badania była dokonująca się transformacja życia społecznego. Do zebrania opinii studentów wykorzystano technikę ankiety. Wyniki badania ujawniły, że studenci postrzegali zachodzące zmiany jako szansę (38,5%) i zwiększenie możliwości działania (39,6%), choć niektórzy nie dostrzegali większych różnic w swoim życiu (26,4%). Pozytywny stosunek do zmian charakteryzował szczególnie osoby o wysokich aspiracjach edukacyjnych (50%). Większość studentów przewidywało trudności związane z bezrobociem (81,9%), szczególnie jeśli cechowali się średnim (85,2%) lub wysokim poziomem aspiracji edukacyjnych (73,9%). Badani niedostrzegający trudności związanych z groźbą bezrobocia charakteryzowali się niskim poziomem aspiracji (30,4%). Studenci często planowali podjęcie studiów podyplomowych (44,5%) lub przekwalifikowanie się, szczególnie jeśli prezentowali średni i niski poziom aspiracji edukacyjnych. Część badanych pracowała już w trakcie studiów (20%), myślała o podjęciu kolejnego kierunku studiów (21,5%) lub pracy naukowej (11,7%). Tego rodzaju plany częściej deklarowały osoby o wysokich aspiracjach edukacyjnych. Osoby o niskich aspiracjach edukacyjnych na pierwszym miejscu w hierarchii wartości umieszczali udane życie rodzinne, następnie pasjonującą pracę i na trzecim miejscu – wiedzę i wykształcenie. Osoby o średnim poziomie aspiracji wskazywały najczęściej na pasjonującą pracę, potem udane życie rodzinne i wykształcenie. W hierarchii studentów o wysokich aspiracjach na pierwszym miejscu znalazły się zarówno wiedza i wykształcenie, jak i pasjonująca praca, na drugim zaś życie rodzinne, na trzecim – realizacja wartości moralnych.

Deskryptory TESE: student, szkoła wyższa, bezrobocie, zmiana zawodu, praca
TESE descriptors: student, higher education, unemployment, career change, labour
Publikacje:
  • Wróblewska, W. (2000). Transformacja a aspiracje edukacyjne studentów. Edukacja, 4, 72-82.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"