BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Transfer wiedzy w regionie (rola szkół wyższych)
Instytucja:
Data: [2006]
Badacz: Marek Leszczyński
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono, by określić rolę szkół wyższych w tworzeniu systemu transferu wiedzy do praktyki gospodarczej poprzez wyodrębnienie obszarów aktywności badawczej, wydawniczej i edukacyjnej. Sześć wybranych uczelni wyższych w regionie przeanalizowano pod kątem działalności naukowej (np. granty, konferencje, badania własne, statutowe), działalności wydawniczej szkół wyższych, powiązania uczelni wyższych z przedsiębiorstwami poprzez realizację działalności badawczej, wdrożeniowej, eksperckiej i szkoleniowej na rzecz przemysłu i instytucji. W pierwszym etapie wykonano badania literaturowe, a w drugim przeprowadzono wywiady z osobami odpowiedzialnymi za transfer wiedzy na uczelniach biorących udział w badaniu. Okazało się, że w województwie istnieje słaba „siła naukowa”. Badacze realizują projekty badawcze, które stanowią przede wszystkim domenę ich własnych zainteresowań, zwłaszcza na uczelniach niepublicznych. Uczelnie nie są ze sobą powiązane, co uniemożliwia stopniowe przekształcanie regionu w region wiedzy. Zasugerowano połączenie Akademii Świętokrzyskiej i Politechniki Świętokrzyskiej w jeden ośrodek akademicki. Badane uczelnie były bardzo aktywne w tworzeniu studiów podyplomowych na kilkudziesięciu kierunkach. Tylko w Akademii Świętokrzyskiej występowała działalność patentowa. Uczelnie niepubliczne były aktywne w organizowaniu kursów i szkoleń komercyjnych. Najprężniejszą działalność wydawniczą prowadziła Akademia Świętokrzyska; wydawano tam kilkadziesiąt tytułów książkowych rocznie. Najbardziej zaangażowani w proces kształcenia byli dydaktycy zatrudnieni na uczelniach niepublicznych, co w dużej mierze przekładało się na formę oferty edukacyjnej.

Deskryptory TESE: szkolnictwo wyższe, wiedza, transfer wiedzy, szkoła wyższa, baza dydaktyczna
TESE descriptors: higher education, knowledge, knowledge transfer, higher education, educational facilities
Publikacje:
  • Leszczyński, M. (bdw). Transfer wiedzy w regionie (rola szkół wyższych). Pobrane z http://www.ujk.edu.pl/iekon/zporr/raport.html
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"