BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Polisemia jako klucz do estymy logosu
Instytucja:
Data: 2010
Badacz: Władysław Kądziołka
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii mieszkańców Krakowa na temat polszczyzny i ogólnie – na temat posługiwania się językiem. Wywiadami objęto 930 osób, w tym 150 uczniów szkół podstawowych, 180 uczniów gimnazjów, 200 uczniów szkół średnich, 200 studentów, 100 rodziców oraz 100 dziadków. Wśród źle odbieranych podczas oficjalnych rozmów zachowań wymieniono przede wszystkim brak kontaktu wzrokowego (97%), nadmierną gestykulację (93%) oraz brak uśmiechu (87%). Najmniej przeszkadzało badanym bawienie się włosami (31%). Respondentami najczęściej korzystającymi z obcych zapożyczeń w języku polskim była młodzież ze szkół średnich (38%), następnie młodzież gimnazjalna (30,5%). Najrzadziej stosowały zapożyczenia osoby starsze (0,5%). Zdaniem respondentów najbardziej rażącymi elementami slangu młodzieżowego były wulgaryzmy (98%), następnie szybkość mówienia (85%). Językowy luz przeszkadzał 45% badanych, zapożyczenia – 29%. Do teatru jako instytucji ceniącej i propagującej kulturę języka najczęściej chodzili ludzie starsi – 46% raz w miesiącu. Wśród młodzieży szkolnej i studentów jedynie 10% uczęszczało do teatru z taką częstotliwością. Główną przyczyną takiego stanu rzeczy podawaną przez badanych był brak zainteresowania dla takiego sposobu spędzania wolnego czasu (46%). Niemal wszyscy badani za najważniejszą funkcję języka uważali funkcję informacyjną (99%) oraz komunikatywną (97%). Najmniej badanych przypisywało językowi funkcję magiczną (5%). 89% badanych oceniało swoją znajomość języka polskiego jako dobrą, 76% jako bardzo dobrą, 57% jako poprawną. Jedynie 3% uważało, że słabo znają język polski.

Deskryptory TESE: polski, język ojczysty, komunikacja niewerbalna, komunikacja werbalna, gimnazjum, szkoła średnia, szkoła wyższa
TESE descriptors: Polish, mother tongue, non-verbal communication, verbal communication, lower secondary, secondary school, higher education
Publikacje:
  • Kądziołka, W. (2011). Polisemia jako klucz do estymy logosu. Studia nad Rodziną, 1-2(28-29), 319-339.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"