BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Sprawdzanie poziomu kompetencji (konstruowanie testów osiągnięć szkolnych)
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: 2004 – 2008
Badacz:
Abstrakt:

Celem badania było stworzenie testu kompetencyjnego z języków obcych oraz określenie za jego pomocą poziomu wiedzy i umiejętności uczniów łódzkich szkół podstawowych. Badanie zostało przeprowadzone przez zespół zadaniowy do spraw testu kompetencyjnego po szkole podstawowej, który zawiązał się we wrześniu 2004 roku w łódzkich szkołach. Głównym zamiarem nauczycieli wchodzących w skład zespołu było rozwiązanie problemu polegającego na tym, że uczniowie po każdym etapie nauczania rozpoczynali naukę języków obcych od początku. Test kompetencyjnym miałby pomóc w mobilizacji uczniów do nauki oraz dać nauczycielom podstawę do kontynuacji nauczania na odpowiednim poziomie. 20 kwietnia 2005 roku przeprowadzono pilotaż w 12 łódzkich szkołach. W latach 2006/2007 oraz 2007/2008 testami kompetencji z języka angielskiego objęto odpowiednio 22 i 29 szkół podstawowych, czyli 1324 i 1394 uczniów. Test składał się z części dotyczącej rozumienia ze słuchu (10%), rozumienia tekstu czytanego (10%), słownictwa (20%), gramatyki (20%), komunikacji (20%) oraz umiejętności tworzenia tekstu pisemnego. Wyniki w zakresie gramatyki okazały się w 2008 wyższe o 4% od wyników z 2007 roku (odpowiednio 11,7 pkt i 12,4 pkt). Najlepsze wyniki uczniowie osiągnęli z części dotyczącej umiejętności komunikacyjnych – wyniosły one średnio 16,2 pkt w 2007 i 14,9 pkt w 2008 roku. Najniższe wyniki uczniowie osiągnęli z rozumienia tekstu ze słuchu (2007 – 6,4 pkt, 2008 – 6,6 pkt) oraz rozumienia tekstu czytanego (odpowiednio 6,4 pkt i 7,3 pkt), przy czym te pierwsze nie uległy zmianie, drugie poprawiły się o 4,5%.

Deskryptory TESE: kompetencje językowe, szkoła podstawowa, kompetencje, angielski, test standaryzowany
TESE descriptors: language skills, primary school, competence, English, standardised test
Publikacje:
  • Czapnik, E., Suliga, M., Kaczorkiewicz, U. i Szamański, M. (2008). Sprawdzanie poziomu kompetencji (konstruowanie testów osiągnięć szkolnych) – wyciąg. Łódź.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"