Abstrakt: |
Celem badania było stworzenie testu kompetencyjnego z języków obcych oraz określenie za jego pomocą poziomu wiedzy i umiejętności uczniów łódzkich szkół podstawowych. Badanie zostało przeprowadzone przez zespół zadaniowy do spraw testu kompetencyjnego po szkole podstawowej, który zawiązał się we wrześniu 2004 roku w łódzkich szkołach. Głównym zamiarem nauczycieli wchodzących w skład zespołu było rozwiązanie problemu polegającego na tym, że uczniowie po każdym etapie nauczania rozpoczynali naukę języków obcych od początku. Test kompetencyjnym miałby pomóc w mobilizacji uczniów do nauki oraz dać nauczycielom podstawę do kontynuacji nauczania na odpowiednim poziomie. 20 kwietnia 2005 roku przeprowadzono pilotaż w 12 łódzkich szkołach. W latach 2006/2007 oraz 2007/2008 testami kompetencji z języka angielskiego objęto odpowiednio 22 i 29 szkół podstawowych, czyli 1324 i 1394 uczniów. Test składał się z części dotyczącej rozumienia ze słuchu (10%), rozumienia tekstu czytanego (10%), słownictwa (20%), gramatyki (20%), komunikacji (20%) oraz umiejętności tworzenia tekstu pisemnego. Wyniki w zakresie gramatyki okazały się w 2008 wyższe o 4% od wyników z 2007 roku (odpowiednio 11,7 pkt i 12,4 pkt). Najlepsze wyniki uczniowie osiągnęli z części dotyczącej umiejętności komunikacyjnych – wyniosły one średnio 16,2 pkt w 2007 i 14,9 pkt w 2008 roku. Najniższe wyniki uczniowie osiągnęli z rozumienia tekstu ze słuchu (2007 – 6,4 pkt, 2008 – 6,6 pkt) oraz rozumienia tekstu czytanego (odpowiednio 6,4 pkt i 7,3 pkt), przy czym te pierwsze nie uległy zmianie, drugie poprawiły się o 4,5%. |