BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: "Sprawdzian 2004" – opinie uczniów
Instytucja:
Data: kwiecień 2004
Badacz: Maria Krystyna Szmigel
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii uczniów klas szóstych szkoły podstawowej na temat sprawdzianu kończącego ten etap edukacji oraz określenie kontekstu dydaktycznego ich osiągnięć, przez który rozumiano składniki sytuacji dydaktycznych, w jakich przebiegało uczenie się uczniów w szkole i w domu oraz które kształtowały motywację do uczenia się. Badaniem ankietowym objęto uczniów z numerem pięć z każdego oddziału klasy szóstej wszystkich szkół trzech województw: lubelskiego, podkarpackiego i małopolskiego. W próbie nadreprezentowani byli uczniowie szkół wiejskich o małych oddziałach klasowych, dlatego dokonano dodatkowego losowania, którego celem było oddanie struktury populacji uczniów z okręgu OKE w Krakowie. Ostatecznie analizie poddano odpowiedzi 3881 uczniów z 2377 szkół, z czego 44% uczyło się w szkołach miejskich, 56% zaś – w wiejskich. Zastosowano kwestionariusz składający się z 55 pytań. Wyniki badania pozwoliły potwierdzić silny wpływ wykształcenia rodziców na osiągnięcia szkolne uczniów oraz umiarkowaną korelację ocen szkolnych z wynikami egzaminu zewnętrznego. Ocenianie wewnątrzszkolne okazało się bardziej surowe, co można było wiązać z przypisywaną mu funkcją motywacyjną. Około 90% uczniów posiadało sprzyjające rozwojowi warunki nauki i atmosferę rodzinną w domu. Pomimo silnych zabiegów szkół w kierunku rozwoju kulturalnego uczniów badani rzadko uczęszczali z rodzicami do kina, teatru czy na inne imprezy muzyczne lub sportowe. Wśród czynników szczególnie niekorzystnie wpływających na wyniki uczniów wyróżniono absencję chorobową w szkole, niewłaściwe zachowanie uczniów utrudniające pracę nauczyciela oraz niesprzyjającą atmosferę w 13% klas, w których uczniom nie zależało na nauce. Zwrócono również uwagę na brak umiejętności uczniów w przewidywaniu wyniku punktowego.

Deskryptory TESE: egzamin, szkoła podstawowa, efekt uczenia się, atmosfera w klasie, trudności w nauce, ocena wewnętrzna, ocena zewnętrzna, rodzice, środowisko społeczno-kulturowe, uczeń
TESE descriptors: examination, primary school, learning outcome, classroom climate, learning difficulty, internal evaluation, external evaluation, parents, socio-cultural environment, pupil
Publikacje:
  • Szmigel, M.K. (2004). "Sprawdzian 2004" – opinie uczniów. Nowa Szkoła, 9, 32-42.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"