BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wybrane formy gospodarki pozabudżetowej szkół gminnych w latach 1996-2005
Instytucja:
Data: 2006 – 2007
Badacz: Emilia Denek, Ewa Gońda
Abstrakt:

Punktem wyjścia  badań jest hipoteza, że obowiązujący system finansowania gminnej oświaty szkolnej nie jest dostosowany do warunków funkcjonowania szkół  w Polsce po 1995 roku. W szczególności dotyczy to braku uwzględnienia w rozwiązaniach systemowych roli, jaką w działalności szkoły pełni jej dyrektor. Celem badań jest ocena polskiego systemu finansowania gminnych szkół objętych obowiązkiem szkolnym oraz jego funkcjonowania w wybranych gminach z punktu widzenia samodzielności dyrektorów szkół w zakresie pozyskiwania środków finansowych i dysponowania nimi. Autorka poszukuje odpowiedzi na pytanie o zalety i wady obecnego systemu finansowania gminnego szkolnictwa obowiązkowego w odniesieniu do tych zagadnień. Badania empiryczne zostały przeprowadzone w trzech gminach:  miejskiej, miejsko-wiejskiej i wiejskiej. W wymienionych gminach przyjęto zróżnicowane rozwiązania organizacyjne w zakresie szkolnictwa. Kryterium łączącym te trzy jednostki jest zbliżona liczba dzieci w wieku podlegającym obowiązkowi szkolnemu, która w badanym okresie oscylowała wokół tysiąca. Oprócz tego cechę wspólną badanych gmin stanowi ich położenie w województwie wielkopolskim. Przeprowadzone badania empiryczne – ze względu na niski stopień reprezentatywności próby – nie mogą być podstawą do wyciągania wniosków dotyczących wszystkich gmin w Polsce, jednak  można je traktować jako ilustrację funkcjonowania rozwiązań systemowych w praktyce. Początkiem badanego okresu jest 1 stycznia 1996 roku. Jest to uzasadnione obligatoryjnym przejęciem wszystkich szkół podstawowych przez organy samorządu gminnego począwszy od tego dnia. Data ta stanowi więc punkt wyjścia dla ewolucji gminnego szkolnictwa w kierunku obecnych rozwiązań. Rozwiązania systemowe przedstawione w pracy dotyczą lat 1996-2006, natomiast dane empiryczne odnoszą się do lat 1996-2005. W pracy zastosowano głównie takie metody badawcze jak analiza opisowa i analiza porównawcza. Ponadto w części empirycznej autorka zastosowała metodę statystyki opisowej – analizę dynamiki zjawisk, jak również metodę wywiadu (techniką wywiadu swobodnego). Wywiady zostały przeprowadzane z pracownikami urzędów badanych gmin, z dyrektorami badanych szkół oraz z pracownikami obsługi administracyjno-finansowej szkół.

Deskryptory TESE: edukacja, finansowanie edukacji, nauczanie bezpłatne, szczebel lokalny, szczebel administracyjny
TESE descriptors: education, financing of education, free education, local level, administrative level
Publikacje:
  • Gońda, E. i Kańduła, S. (2007). Wybrane formy gospodarki pozabudżetowej szkół gminnych w latach 1996-2005. W: L. Patrzałek (red.), Stan i kierunki rozwoju finansów samorządu terytorialnego (s. 405-423). Poznań, Wrocław: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"