BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wybrane inhibitory funkcjonowania i rozwoju zawodowego nauczyciela
Instytucja:
Data: maj 2014 – czerwiec 2014
Badacz: Renata Brzezińska, Artur Brzeziński
Abstrakt:

Główne pytanie badawcze brzmiało: Czy i w jakim stopniu nauczyciele mają możliwość zaistnienia w zawodzie jako jednostki autonomiczne, mające udział w zmianach w edukacji, będące partnerem dla władz oświatowych w obecnej rzeczywistości edukacyjnej? W badaniu wzięło udział 134 nauczycieli z województwa kujawsko-pomorskiego z pięciu szkół: dwóch z Torunia, dwóch z powiatu toruńskiego (szkoły wiejskie), jednej z Włocławka. W badaniu wykorzystano sondaż diagnostyczny (technikę ankiety). Wyniki badania przedstawiono z wykorzystaniem analizy czynnikowej (czynnikiem różnicującym było środowisko pracy nauczyciela). Wyniki badania pokazały m.in. postawy badanych nauczycieli wobec działań władz oświatowych: mimo konsekwencji starają się mówić o oświacie – 11,2%, przyjmują postawę bierności wobec działań władz oświatowych – 88,8%. 23,1% badanych sądzi, że mają możliwość współdecydowania i dokonania zmian w oświacie. Przeciwnego zdania jest 76,9% ankietowanych. Wśród przyczyn braku możliwości podejmowania decyzji w opinii nauczycieli dominowało przekonanie o słabej grupie zawodowej (30,1%), konfliktach w zespole (26,2%) oraz o braku współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej (22,3%). Do najważniejszych zmian w oświacie, niezbędnych dla poczucia skuteczności zawodowej, zaliczono dialog z władzami oświatowymi i współpracę przy tworzeniu zmian (83,6%).

Autorskie słowa kluczowe: nauczyciel, autonomia, parezja, koncepcja poczucia skuteczności zawodowej
Author's Keywords: teacher, autonomy, paressia, the concept of a sense of professional effectiveness
Deskryptory TESE: rozwój umiejętności zawodowych, nauczyciel, zawód nauczyciela, ankieta, postawa
TESE descriptors: skill development, teacher, teaching profession, questionnaire, attitude
Publikacje:
  • Brzezińska, R. i Brzeziński, A. (2014). Wybrane inhibitory funkcjonowania i rozwoju zawodowego nauczyciela. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 4, 233-245.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"