Abstrakt: |
Celem badania była analiza opinii rodziców i nauczycieli na temat środowiskowych podstaw wychowywania dzieci. Badanie przeprowadzono dwuetapowo w ramach projektu Dziecko sześcioletnie u progu nauki szkolnej. W pierwszym etapie (wiosna 2006) wzięło udział 31 389 rodziców dzieci sześcioletnich oraz 6 136 nauczycieli, natomiast w drugim (jesień 2006) – 29 987 rodziców oraz 2 947 nauczycieli. Do zebrania materiału badawczego posłużono się autorskim kwestionariuszem. Finalnie do analizy zakwalifikowano opinie 27 192 rodziców badanych wiosną, 25 745 rodziców badanych jesienią oraz odpowiednio 2 770 i 2 495 nauczycieli. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że wśród cech, jakie należy w dzisiejszych czasach rozwijać u dziecka w procesie wychowania i nauczania, respondenci na pierwszym miejscu wskazali umiejętność samodzielnego myślenia, a w dalszej kolejności: posiadanie inicjatywy oraz umiejętność obrony swoich racji. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem wykazano również, że w opinii ankietowanych największy wpływ na wychowywanie dzieci ma rodzina (rodzice, etap pierwszy: 70,9%; rodzice, etap drugi: 70,3%, rodzice, próba celowa: 73,0%, nauczyciele, etap pierwszy: 92,1%, nauczyciele, etap drugi: 88,4%). Jednocześnie okazało się, że badani mniejszą wagę przywiązywali do szkoły (odpowiednio, jak wyżej: 71,%, 6,5%, 4,8%, a na drugim miejscu u nauczycieli: 47,8%, 44,2%) czy grupy rówieśniczej (3,9%, 3,9%, 3,8%, na drugim miejscu: 32,9%, 36,6%). Dodatkowo ustalono, że najmniej pożądanymi cechami dzieci było bycie posłusznym oraz bycie lubianym czy popularnym. |