Tytuł badania: |
Sprawność fizyczna dzieci 6- i 7-letnich i jej uwarunkowania środowiskowe |
Projekt badawczy: |
- Dziecko sześcioletnie u progu nauki szkolnej
pokaż badania
Inne badania w projekcie:
|
Instytucja: |
|
Data: |
2006 |
Badacz: |
Elżbieta Cieśla, Barbara Walasek |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji hipotezy o zróżnicowanym poziomie sprawności motorycznej dzieci w wieku przedszkolnym w odniesieniu do ich środowiska zamieszkania oraz placówki edukacyjnej. Założono, że dzieci ze środowiska miejskiego lub/i uczęszczające do przedszkola będzie cechować większa sprawność niż ich rówieśników ze środowiska wiejskiego lub/i realizujących obowiązek rocznego przygotowania do edukacji szkolnej w szkole. Badaniem objęto 2312 dzieci, w tym 1206 chłopców oraz 1106 dziewcząt. Do zebrania materiału posłużono się Europejskich Testem Sprawności Fizycznej EUROFIT, w analizie wzięto także pod uwagę wyniki pomiaru wysokości i masy ciała oraz pięciu fałdów skórno-tłuszczowych, obwodów: ramienia, pasa, bioder. Ocenie podlegał ponadto poziom dojrzałości biologicznej, który określono za pomocą testu filipińskiego. W wyniku przeprowadzonego badania potwierdzono hipotezę o zróżnicowaniu poziomu sprawności motorycznej w zależności od miejsca zamieszkania. Wykazano, że dzieci ze środowiska miejskiego (przede wszystkim dziewczęta) charakteryzuje wyższy poziom zaawansowania rozwojowego umiejętności motorycznych. Niezależnie od wieku dziewczęta miejskie uzyskiwały lepsze średnie wyniki w równowadze ogólnej, szybkości ruchów ręki oraz siły eksplozywnej kończyn dolnych. U dzieci wiejskich z kolei odnotowano wyższe rezultaty w zakresie siły ramion. Stwierdzono także istotne zróżnicowanie w zależności od placówki edukacyjnej, do której uczęszczali badani. Zanotowano wyższe rezultaty pod względem szybkości biegowej i siły eksplozywnej kończyn dolnych u dzieci uczęszczających do przedszkoli. Na podstawie uzyskanego materiału wykazano ważny udział szkół w środowisku wiejskim oraz przedszkoli w środowisku miejskim w kształtowaniu umiejętności rozwojowych dzieci. |
Deskryptory TESE: |
obszar miejski, obszar wiejski, placówka edukacyjna, placówka przedszkolna, płeć, pochodzenie społeczne, rozwój fizyczny, wiek wstępowania do szkoły, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, sprawność |
TESE descriptors: |
urban area, rural area, educational institution, pre-primary institution, gender, social background, physical development, school starting age, transition from pre-primary to primary education, efficiency |
Publikacje: |
- Cieśla, E. (2011). Sprawność fizyczna dzieci 6- i 7-letnich i jej uwarunkowania środowiskowe. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 3, 93-109.
|