BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Sprawność fizyczna dzieci 6- i 7-letnich i jej uwarunkowania środowiskowe
Projekt badawczy:
  • Dziecko sześcioletnie u progu nauki szkolnej
pokaż badania
Instytucja:
Data: 2006
Badacz: Elżbieta Cieśla, Barbara Walasek
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji hipotezy o zróżnicowanym poziomie sprawności motorycznej dzieci w wieku przedszkolnym w odniesieniu do ich środowiska zamieszkania oraz placówki edukacyjnej. Założono, że dzieci ze środowiska miejskiego lub/i uczęszczające do przedszkola będzie cechować większa sprawność niż ich rówieśników ze środowiska wiejskiego lub/i realizujących obowiązek rocznego przygotowania do edukacji szkolnej w szkole. Badaniem objęto 2312 dzieci, w tym 1206 chłopców oraz 1106 dziewcząt. Do zebrania materiału posłużono się Europejskich Testem Sprawności Fizycznej EUROFIT, w analizie wzięto także pod uwagę wyniki pomiaru wysokości i masy ciała oraz pięciu fałdów skórno-tłuszczowych, obwodów: ramienia, pasa, bioder. Ocenie podlegał ponadto poziom dojrzałości biologicznej, który określono za pomocą testu filipińskiego. W wyniku przeprowadzonego badania potwierdzono hipotezę o zróżnicowaniu poziomu sprawności motorycznej w zależności od miejsca zamieszkania. Wykazano, że dzieci ze środowiska miejskiego (przede wszystkim dziewczęta) charakteryzuje wyższy poziom zaawansowania rozwojowego umiejętności motorycznych. Niezależnie od wieku dziewczęta miejskie uzyskiwały lepsze średnie wyniki w równowadze ogólnej, szybkości ruchów ręki oraz siły eksplozywnej kończyn dolnych. U dzieci wiejskich z kolei odnotowano wyższe rezultaty w zakresie siły ramion.  Stwierdzono także istotne zróżnicowanie w zależności od placówki edukacyjnej, do której uczęszczali badani. Zanotowano wyższe rezultaty pod względem szybkości biegowej i siły eksplozywnej kończyn dolnych u dzieci uczęszczających do przedszkoli. Na podstawie uzyskanego materiału wykazano ważny udział szkół w środowisku wiejskim oraz przedszkoli w środowisku miejskim w kształtowaniu umiejętności rozwojowych dzieci.

Deskryptory TESE: obszar miejski, obszar wiejski, placówka edukacyjna, placówka przedszkolna, płeć, pochodzenie społeczne, rozwój fizyczny, wiek wstępowania do szkoły, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, sprawność
TESE descriptors: urban area, rural area, educational institution, pre-primary institution, gender, social background, physical development, school starting age, transition from pre-primary to primary education, efficiency
Publikacje:
  • Cieśla, E. (2011). Sprawność fizyczna dzieci 6- i 7-letnich i jej uwarunkowania środowiskowe. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 3, 93-109.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"