BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Sprawność fizyczna bydgoskiej młodzieży medycznej w okresie pierwszych trzech lat studiów
Typ badania: podłużne
Instytucja:
Data: 1987 – 1991
Badacz: Andrzej Lewandowski, Jadwiga Sarwińska
Abstrakt:

Celem badania było określenie sprawności fizycznej bydgoskiej młodzieży studiującej na kierunkach medycznych. Badaniem objęto początkowo 244 osób studiujących na jedynym Wydziale Lekarskim Akademii Medycznej w Bydgoszczy. Analizie poddano ostatecznie 45 studentów z pierwszego roku i 67 z trzeciego roku, którzy realizowali program studiów terminowo. Badanie objęło zatem trzyletni okres studiów, podczas którego realizowano program wychowania fizycznego w zakresie dwóch godzin tygodniowo. Pomiarów dokonano na początku pierwszego roku studiów oraz na zakończenie pierwszego, drugiego i trzeciego roku. W badaniu wykorzystano testy autorstwa S. Pilicza do pomiaru zwinności, mocy i siły; próby sprawności autorstwa L. Denisiuka do pomiaru wytrzymałości; test M. Szafarkiewicza do pomiaru gibkości kręgosłupa w płaszczyźnie strzałkowej. Wyniki badania ujawniły, że przeciętna zwinność studentów uległa najbardziej widocznej poprawie w trakcie trzeciego roku studiów; moc – przyrosła najbardziej w pierwszym roku studiów, wykazywała stałą tendencję rosnącą; siła – polepszała się w całym okresie badań; wytrzymałość – wykazywała tendencję do poprawy przez cały okres badań, lecz przyrost ten malał z czasem; gibkość – zmieniała się nieznacznie. Sprawność fizyczna młodzieży akademickiej ulegała nieznacznej poprawie, lecz przebieg rozwoju poszczególnych cech motoryki okazał się nierównomierny. W przypadku studentów największa poprawa wystąpiła w zakresie wytrzymałości, następnie zwinności. Siła i moc zmieniły się nieznacznie, a gibkość w najmniejszym stopniu. Wśród studentek największą zmianę zanotowano w przypadku zwinności, znacznej poprawie uległy również wytrzymałość i moc, najmniejsze różnice wystąpiły w przypadku siły i gibkości. Ogólne zmiany sprawności miały podobny przebieg wśród młodzieży męskiej i żeńskiej w przypadku zwinności, mocy i wytrzymałości.

Deskryptory TESE: wychowanie fizyczne, sprawność, szkoła wyższa, student, płeć
TESE descriptors: physical education, efficiency, higher education, student, gender
Publikacje:
  • Lewandowski, A. i Sarwińska, J. (1993). Sprawność fizyczna bydgoskiej młodzieży medycznej w okresie pierwszych trzech lat studiów. Kultura Fizyczna, 5-6, 17-18.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"