Abstrakt: |
Sformułowano następujące pytania badawcze: Jaki jest poziom sprawności fizycznej badanych 13-latków? Czy płeć i środowisko życia młodzieży różnicują poziom jej sprawności fizycznej? Jak kształtuje się poziom osiągnięć badanych w nauce, mierzony wartością średniej ocen na zakończenie pierwszego roku edukacji gimnazjalnej? Czy w badanej grupie gimnazjalistów istnieje korelacja pomiędzy poziomem sprawności fizycznej a osiągnięciami szkolnymi? Badaniem objęto 799 uczniów klas pierwszych gimnazjum w Warszawie i okolicach (miejscowości: Pomiechówek, Modlin Twierdza, Koczargi Stare). Wiek badanych: 13 lat. W badanej próbie znalazło się 48,1% chłopców. 60,1% ogółu stanowiły osoby mieszkające i uczące się w Warszawie. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Międzynarodowy Test Sprawności Fizycznej oraz analizę dokumentów (dzienników lekcyjnych). 76,4% dziewcząt i 68,7% chłopców posiadało sprawność fizyczną na średnim poziomie. 9,4% badanej młodzieży prezentowało najwyższy poziom sprawności. Środowisko nie różnicuje badanych pod względem sprawności fizycznej. Okazało się ponadto, że wysokie wyniki w nauce uzyskiwali co czwarta uczennica i co dziesiąty uczeń; wyniki niskie odnotowano wśród 47,4% chłopców i 23,4% dziewcząt. Potwierdzono istnienie współzależności między wynikami w nauce a sprawnością fizyczną (istotność statystyczna, ale bardzo niska); okazało się bowiem, że im wyższą sprawność fizyczną posiadał uczeń, tym niższe oceny uzyskiwał. |