BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Sprawność fizyczna a osiągnięcia w nauce uczniów klas I gimnazjum
Instytucja:
Data: 2003 – 2004
Badacz: Jolanta Derbich
Abstrakt:

Sformułowano następujące pytania badawcze: Jaki jest poziom sprawności fizycznej badanych 13-latków? Czy płeć i środowisko życia młodzieży różnicują poziom jej sprawności fizycznej? Jak kształtuje się poziom osiągnięć badanych w nauce, mierzony wartością średniej ocen na zakończenie pierwszego roku edukacji gimnazjalnej? Czy w badanej grupie gimnazjalistów istnieje korelacja pomiędzy poziomem sprawności fizycznej a osiągnięciami szkolnymi? Badaniem objęto 799 uczniów klas pierwszych gimnazjum w Warszawie i okolicach (miejscowości: Pomiechówek, Modlin Twierdza, Koczargi Stare). Wiek badanych: 13 lat. W badanej próbie znalazło się 48,1% chłopców. 60,1% ogółu stanowiły osoby mieszkające i uczące się w Warszawie. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Międzynarodowy Test Sprawności Fizycznej oraz analizę dokumentów (dzienników lekcyjnych). 76,4% dziewcząt i 68,7% chłopców posiadało sprawność fizyczną na średnim poziomie. 9,4% badanej młodzieży prezentowało najwyższy poziom sprawności. Środowisko nie różnicuje badanych pod względem sprawności fizycznej. Okazało się ponadto, że wysokie wyniki w nauce uzyskiwali co czwarta uczennica i co dziesiąty uczeń; wyniki niskie odnotowano wśród 47,4% chłopców i 23,4% dziewcząt. Potwierdzono istnienie współzależności między wynikami w nauce a sprawnością fizyczną (istotność statystyczna, ale bardzo niska); okazało się bowiem, że im wyższą sprawność fizyczną posiadał uczeń, tym niższe oceny uzyskiwał.

Deskryptory TESE: wychowanie fizyczne, sprawność, efekt uczenia się, niedostateczne osiągnięcia w nauce, rozwój fizyczny
TESE descriptors: physical education, efficiency, learning outcome, re-assessment, physical development
Publikacje:
  • Derbich, J. (2008). Sprawność fizyczna a osiągnięcia w nauce uczniów klas I gimnazjum. Kultura Fizyczna, 1/2, 11-15.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"