Tytuł badania: |
Wybrane mechanizmy poprawy autoprezentacji u młodzieży, na przykładzie studentów WSPS |
Instytucja: |
|
Data: |
[1991] – [1992] |
Badacz: |
Elżbieta Stojanowska |
Abstrakt: |
Celem badania była empiryczna weryfikacja możliwości poprawy autoprezentacji poprzez odgrywanie roli „ja idealnego” oraz wzmocnienia społeczne. Doniesienie opisuje dwa eksperymenty. W pierwszym uczestniczyło 66 studentek I roku pedagogiki WSPS w latach 1990/1991 (wybrano je ze względu na poziom lęku społecznego: wysoki i niski oraz ze względu na dominację jednego z dwóch rodzajów "ja": prywatne i publiczne). W eksperymencie wykorzystano narzędzie: polska wersja Skali Świadomości Fenigsteina, Sheiera i Bussa (Skala Koncentracji na Sobie) Zakrzewskiego i Strzałkowskiej. Eksperyment nie dowiódł transferu roli i wzmocnień społecznych na następne zachowania o charakterze autoprezentacyjnym. Był to powód powtórzenia eksperymentu. Drugim badaniem objęto 74 studentki pierwszego roku pedagogiki WSPS w latach 1991/1992 wyselekcjonowane ze względu na poziom lęku społecznego (wysoki i niski) za pomocą kwestionariusza Skali Koncentracji na Sobie Zakrzewskiego i Strzałkowskiej. Eksperymentalnymi zmiennymi niezależnymi były: rodzaj prezentacji i uzyskiwanego wzmocnienia, zmiennymi zależnymi – asertywność, pozytywność, wiarygodność autoprezentacji dokonywanej podczas wywiadu, społeczny odbiór autoprezentacji, wysokość pisemnego samoopisu. Przeprowadzono eksperyment, w trakcie którego połowa badanych odgrywała rolę „ja idealnego”, połowa dokonywała rzeczywistej autoprezentacji; jedna trzecia badanych z każdej grupy otrzymywała wzmocnienie emocjonalne, jedna trzecia wzmocnienie poznawcze, jedna trzecia stanowiła grupę kontrolną. Stwierdzono, że osoby grające rolę autoprezentacji zachowywały się bardziej asertywnie w porównaniu z osobami dokonującymi autoprezentacji; uzyskano efekt interakcyjny roli i poziomu lęku społecznego – studentki o wysokim lęku społecznym grające rolę dokonywały istotnie wyższego samoopisu; nie uzyskano związku między rodzajem prezentacji a poziomem wiarygodności prezentacji; osoby grające rolę były oceniane bardziej korzystnie pod względem dowolnych cech przez prowadzących rozmowy; potwierdzono pozytywny wpływ wzmocnień społecznych na właściwości kolejnej autoprezentacji; uzyskano związek między poziomem lęku społecznego a rodzajem wzmocnień; uzyskano efekt interakcyjny lęku i wzmocnień dla samoopisu w zakresie uznanym przez osoby badane za ważne – wzmocnienie różnicowało wysokości samoopisu u osób z wysokim lękiem społecznym; uzyskano efekty główne dla lęku społecznego – badani z wysokim lękiem dokonywali mniej asertywnej autoprezentacji niż badani z niskim lękiem; nie uzyskano związku lęku społecznego z wiarygodnością autoprezentacji; w przypadku ocen z „pierwszego wrażenia” studenci z niskim lękiem byli oceniani wyżej niż studenci z niskim lękiem. |
Deskryptory TESE: |
student, osobowość, zachowania, zachowania społeczne, pewność siebie, kompetencje, kompetencje społeczne, płeć żeńska, psychologia, samoocena |
TESE descriptors: |
student, personality, behaviour, social behaviour, self-confidence, competence, social competences, female, psychology, self-evaluation |
Publikacje: |
- Stojanowska, E. (1994). Wybrane mechanizmy poprawy autoprezentacji u młodzieży, na przykładzie studentów WSPS. W: U. Eckert (red.), Niektóre metody i techniki pracy pedagoga specjalnego (s. 120-134). Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.
|