Tytuł badania: |
Wybrane multimedialne kompetencje nauczycieli |
Instytucja: |
|
Data: |
[2011] |
Badacz: |
Aleksander Piecuch |
Abstrakt: |
Celem badania była diagnoza nauczycielskich kompetencji związanych z technologią informacyjno-komunikacyjną (TIK) i multimediami, w tym określenie stopnia przygotowania informatycznego w zakresie konstruowania multimedialnych opracowań metodycznych (multimedialnych programów dydaktycznych – MPD). Badaniem objęto 300 czynnych zawodowo nauczycieli z województwa podkarpackiego, słuchaczy studiów podyplomowych prowadzonych przez Uniwersytet Rzeszowski. Zastosowano kwestionariusz ankiety oraz test wiadomości. Badanych podzielono ze względu na nauczane przedmioty szkolne na pięć kategorii: nauczycieli przedmiotów humanistyczno-społecznych, matematyczno-przyrodniczych, artystyczno-technicznych, wychowania fizycznego oraz edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić bardzo niski stan wiedzy i kompetencji potrzebnych do projektowania i konstruowania własnych multimedialnych programów dydaktycznych. Rodzaj nauczanego przedmiotu okazał się różnicować kompetencje nauczycieli – najlepiej przygotowani do tworzenia MPD okazali się nauczyciele techniki, technologii informacyjnej i informatyki, najgorzej zaś nauczyciele wychowania fizycznego i przedmiotów plastycznych. Jednocześnie ponad 80% badanych było przekonanych o skuteczności i zasadności stosowania środków multimedialnych w nauczaniu. |
Autorskie słowa kluczowe: |
multimedia, kompetencje multimedialne |
Author's Keywords: |
multimedia, multimedia competences |
Deskryptory TESE: |
kompetencje, program audiowizualny, program nauczania, technologia informacyjno-komunikacyjna, nauczyciel |
TESE descriptors: |
competence, audiovisual programme, curriculum, ICT, teacher |
Publikacje: |
- Piecuch, A. (2011). Wybrane multimedialne kompetencje nauczycieli. Edukacja – Technika – Informatyka, 2, 133-145.
|