BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: W kierunku wartości postmaterialistycznych
Instytucja:
Data: [2011]
Badacz: Jordan Klimek
Abstrakt:

Przedmiot badania stanowił opis obowiązującego aktualnie systemu wartości wśród młodzieży akademickiej studiującej w Szczecinie. Próbę badawczą stanowiła grupa 265 studentów uczelni wyższych (pięciu publicznych i jednej prywatnej). Do zebrania materiału badawczego posłużono się sondażem diagnostycznym, techniką ankiety. W wyniku badania stwierdzono, że najważniejsze miejsce w życiu badanych zajmowała rodzina (52,08%). W następnej kolejności uplasowały się wartości związane z potrzebami afiliacji, tzn. miłość i przyjaźń – 49,43% oraz 31,32%; pieniądze – 14%; zdrowie – 10,19%; wiara – 9,06%; praca – 7,55%; wykształcenie – 7,55%; szacunek – 6,79%; szczerość – 6,42%; samorealizacja – 6,04%; dobro – 4,15%; szczęście – 4,15%; prawość – 3,40%; zabawa – 3,40%; honor – 3,02%; sprawiedliwość – 3,02%; zaufanie – 3,02%; hedonizm – 2,64%; wolność – 2,64%; odpowiedzialność – 2,26%; bezpieczeństwo – 1,89%; konsekwencja – 1,89%; lojalność – 1,89%; nadzieja – 1,89%; rozsądek – 1,89%; odwaga – 1,51%; ojczyzna – 1,51%; patriotyzm – 1,13%; wierność – 1,13% (inne wartości – 23,02%). Otrzymane wyniki porównano z powszechnym stanem systemu wartości, jaki przedstawiały ogólnopolskie raporty z 2004 roku. W toku analizy porównawczej wykazano istotne różnice miedzy studentami ze Szczecina a Polakami w zakresie wartościowania wiary (życie zgodne z wiarą stanowiło sens życia dla 40% Polaków). Niski odsetek uznania tej wartości wśród badanych studentów tłumaczono efektem wieloletnich tendencji. Różnice stwierdzono także w zakresie doceniania zdrowia, które dla ogółu Polaków stanowiło wartość w 67%, oraz w zakresie potrzeb afiliacji – łączne uznanie wśród studentów wyniosło ponad 81%, natomiast dla ogółu polskiego społeczeństwa zaledwie 54%. Taki stan rzeczy wyjaśniono wiekiem badanych, który wpływa na większe potrzeby dotyczące przynależności oraz poczucia uznania. Na podstawie zebranego materiału stwierdzono wyraźną tendencję zwrotu ku wartościom postmaterialistycznym wśród szczecińskiej młodzieży akademickiej, co odniesiono do prawidłowości trendów zachodzących w całym społeczeństwie polskim oraz innych społeczeństwach rozwijających się. Zauważono, że wykazane postawy są zjawiskiem naturalnym wobec poprawy sytuacji materialnej w polskich rodzinach.

Deskryptory TESE: postawa, życie studenckie, student, zachowania, kompetencje społeczne, konsumpcja
TESE descriptors: attitude, student life, student, behaviour, social competences, consumption
Publikacje:
  • Klimek, J. (2011). W kierunku wartości postmaterialistycznych. Komunikat z badań nad systemami aksjonormatywnymi młodzieży akademickiej w epoce późnej nowoczesności. Edukacja Humanistyczna, 2, 115-121.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"