BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Użytkownicy serwisów społecznościowych poświęconych literaturze
Instytucja:
Data: 9 sierpnia 2010 – 30 sierpnia 2010
Badacz: Magdalena Wójcik
Abstrakt:

Badanie miało na celu ocenę struktury demograficznej użytkowników polskich serwisów społecznościowych (TIK) poświęconych literaturze oraz motywacji decydującej o korzystaniu z tych serwisów dla zaspokojenia potrzeb czytelniczych. Przeprowadzono ankietę wśród użytkowników trzech serwisów: Biblionetka, Na Kanapie i Lubimy Czytać. Uzyskano 300 wypełnionych ankiet. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że wśród użytkowników wszystkich badanych serwisów społecznościowych poświęconych literaturze znaczną większość stanowiły kobiety (80%). Taki stan rzeczy nie powinien dziwić w kontekście badania Instytutu Książki i Czytelnictwa z 2008 roku dotyczącego struktury społeczno-demograficznej polskich czytelników, zgodnie z którym kobiety czytają częściej od mężczyzn (61%). Jednocześnie wśród wszystkich użytkowników internetu nieznacznie przeważają mężczyźni, a przewaga ta jest jeszcze większa wśród użytkowników serwisów społecznościowych (badanie firmy Gemius z 2008 i 2009 roku). Osoby korzystające z serwisów poświęconych literaturze mieściły się najczęściej w przedziale wiekowym 17-25 lat. Było to spójne ze strukturą wiekową użytkowników internetu uzyskaną we wspomnianych badaniach firmy Gemius i jednocześnie sprzeczne z badaniami czytelnictwa IKiCz, zgodnie z którymi osoby powyżej 40. roku stanowiły 48% czytelników. Znaczna większość badanych użytkowników serwisów poświęconych literaturze miała wykształcenie wyższe lub średnie. Oznaczało to, że użytkownicy ci byli lepiej wykształceni niż przeciętny internauta oraz przeciętny czytelnik książek. Różnic tego rodzaju nie stwierdzono w przypadku miejsca zamieszkania badanych, którzy najczęściej pochodzili miast (75%) i, co ciekawe, miast do 100 tys. mieszkańców (31%). Większość respondentów korzystała z serwisów dla miłośników literatury kilka razy dziennie (51%) lub kilka razy w tygodniu (35%). Wśród najważniejszych motywów korzystania z tych serwisów wymieniono poszerzanie wiedzy i współtworzenie treści serwisu. Najwyżej ceniono następujące funkcje serwisu społecznościowego: ocenianie książek i przeglądanie katalogu książek. Choć regularne korzystanie z badanych serwisów nie zawsze przekładało się na aktywność w mediach innego typu, to pozostawało jednak w związku z innymi formami realizacji potrzeb czytelniczych w postaci kupowania książek (81%), wypożyczania ich z biblioteki (70%), dyskutowania o nich ze znajomymi (78%), czytaniem recenzji książek (64%) i wymienianiem się przeczytanymi pozycjami z przyjaciółmi (56%).

Autorskie słowa kluczowe: Web 2.0, serwisy społecznościowe, użytkownicy, Internet
Deskryptory TESE: Internet, literatura, czytanie, kultura, młodzież, płeć żeńska, technologia informacyjno-komunikacyjna
TESE descriptors: Internet, literature, reading, culture, youth, female, ICT
Publikacje:
  • Wójcik, M. (2012). Użytkownicy serwisów społecznościowych poświęconych literaturze. Analiza wyników badania. Przegląd Biblioteczny, 80(2), 222-240.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"