BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Użycie strategii uczenia się gramatyki przez studentów filologii angielskiej
Data: [2009]
Badacz: Mirosław Pawlak
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jak często stosowane są strategie uczenia się gramatyki, zarówno na bardziej ogólnym poziomie, jak i w odniesieniu do poszczególnych ich kategorii i rodzajów? Jak często stosowane są strategie w obrębie poszczególnych kategorii i podkategorii? W jakim stopniu uczestnicy różnią się w użyciu tego typu działań strategicznych? Jakie czynniki mają wpływ na użycie strategii uczenia się gramatyki? Próbę badawczą stanowiło 200 studentów filologii angielskiej z pierwszego, drugiego i trzeciego roku. Poziom zaawansowania badanych wahał się w zależności od roku studiów pomiędzy B1 a C1. Do zebrania materiału wykorzystano autorski kwestionariusz ankiety. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że średnia odpowiedzi na pytanie dotyczące wagi znajomości gramatyki w nauce języka angielskiego wyniosła 3,71 w skali od 1 do 5. Zgodnie z uzyskanym materiałem określono również częstotliwość użycia strategii jako wysoką (średnia 3,57). Na podstawie zgromadzonych odpowiedzi ustalono ponadto, że badani studenci najrzadziej podejmowali działania o charakterze afektywnym, natomiast najczęściej – strategie kognitywne. Wśród czynników wpływających na stosowane przez ankietowanych strategie uczenia się gramatyki wyróżniono m.in. przekonania na temat roli gramatyki, a także sposób nauczania oraz testowania gramatyki na studiach filologicznych.

Deskryptory TESE: strategia, uczenie się, nauczanie języków obcych, gramatyka, angielski, student, postawa
TESE descriptors: policy, learning, foreign language teaching, grammar, English, student, attitude
Publikacje:
  • Pawlak, M. (2011). Użycie strategii uczenia się gramatyki przez studentów filologii angielskiej. Neofilolog, 37, 39-54.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"