Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jak często stosowane są strategie uczenia się gramatyki, zarówno na bardziej ogólnym poziomie, jak i w odniesieniu do poszczególnych ich kategorii i rodzajów? Jak często stosowane są strategie w obrębie poszczególnych kategorii i podkategorii? W jakim stopniu uczestnicy różnią się w użyciu tego typu działań strategicznych? Jakie czynniki mają wpływ na użycie strategii uczenia się gramatyki? Próbę badawczą stanowiło 200 studentów filologii angielskiej z pierwszego, drugiego i trzeciego roku. Poziom zaawansowania badanych wahał się w zależności od roku studiów pomiędzy B1 a C1. Do zebrania materiału wykorzystano autorski kwestionariusz ankiety. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że średnia odpowiedzi na pytanie dotyczące wagi znajomości gramatyki w nauce języka angielskiego wyniosła 3,71 w skali od 1 do 5. Zgodnie z uzyskanym materiałem określono również częstotliwość użycia strategii jako wysoką (średnia 3,57). Na podstawie zgromadzonych odpowiedzi ustalono ponadto, że badani studenci najrzadziej podejmowali działania o charakterze afektywnym, natomiast najczęściej – strategie kognitywne. Wśród czynników wpływających na stosowane przez ankietowanych strategie uczenia się gramatyki wyróżniono m.in. przekonania na temat roli gramatyki, a także sposób nauczania oraz testowania gramatyki na studiach filologicznych. |