BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Uzdolnienia twórcze, ogólna sprawność umysłowa a wyniki w nauce dzieci w okresie dorastania
Data: 1997
Badacz: Bogdan Kosień
Abstrakt:

Celem badania była diagnoza poziomu uzdolnień twórczych, ogólnej sprawności umysłowej (inteligencji) oraz wyników w nauce uczniów w okresie dorastania, a także określenie zależności między tymi zmiennymi. Badaniem objęto 139 uczniów (64 chłopców, 75 dziewcząt) z klas V-VII ze Szkoły Podstawowej nr 10 w Mysłowicach. Zastosowano Grupowy Inwentarz do Badania Uzdolnień Twórczych GIFFI I S.B. Rimm (wersja dla uczniów klas V-VIII), Skalę Matryc Progresywnych Ravena; uwzględniono oceny szkolne z przedmiotów obowiązkowych, uzyskane przez badanych na koniec roku 1996/1997, analizę przeprowadzono dla grup przedmiotów: humanistycznych, matematyczno-przyrodniczych, artystycznych. W pomiarze uzdolnień twórczych 17% osiągnęło wynik wysoki, 65% przeciętny, 18% niski; dziewczęta uzyskały istotnie wyższe wyniki (13% osiągnęło wysoki, 35% przeciętny, 6% niski, chłopcy odpowiednio 4%, 30%, 12%). Stwierdzono istotny statystycznie wpływ posiadanych uzdolnień twórczych na efekty w nauce szkolnej; najwyższy był współczynnik korelacji dla przedmiotów humanistycznych (uznano, że może to wynikać z faktu, że wymiary badane Inwentarzem obejmują cechy, których wykorzystanie w nauce implikuje wyższe oceny z tych przedmiotów), najniższy dla przedmiotów artystycznych (na ocenę najbardziej wpływają uzdolnienia twórcze, ale jest ona składową innych czynników). W Teście Ravena 1% badanych osiągnęło wynik bardzo wysoki (jedna dziewczynka), 50% wysoki (30% dziewcząt, 20% chłopców), 46% przeciętny (21% i 25%), 3% niski (2% i 1%); nie wykazano istotnej różnicy statystycznej w poziomie ogólnej sprawności umysłowej chłopców i dziewcząt. Występowała ogólnie znana prawidłowość: korelacja między inteligencją a osiągnięciami szkolnymi była tym wyższa, im wyższy był wiek uczniów. Dla poszczególnych grup przedmiotów otrzymano wartości zbliżone. Stwierdzono, że podstawowe aspekty inteligencji ważne dla ogólnego sprawnego funkcjonowania intelektualnego są istotne w osiągnięciu sukcesów w nauce szkolnej niezależnie od rodzaju przedmiotu. Uznano, że wykazany słaby związek myślenia twórczego i poziomu inteligencji z wynikami w nauce przedmiotów artystycznych może sugerować likwidację ocen z tych przedmiotów.
 

Deskryptory TESE: szkoła podstawowa, uczeń, kreatywność, inteligencja, osobowość, postępy w nauce
TESE descriptors: primary school, pupil, creativity, intelligence, personality, study progress
Publikacje:
  • Kosień, B. (1999). Uzdolnienia twórcze, ogólna sprawność umysłowa a wyniki w nauce dzieci w okresie dorastania. Chowanna, 1/2, 41-53.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"