BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Uzdolnienia specjalne a struktura i funkcjonowanie osobowości
Instytucja:
Data: [1991]
Badacz: Tadeusz Rymarz
Abstrakt:

Badanie miało na celu diagnozę różnic w strukturze i funkcjonowaniu osobowości jednostek o odmiennym kierunku uzdolnień artystycznych – muzycznym i plastycznym. Badanie objęło 25 uczniów Państwowego Liceum Muzycznego (14 chłopców i 11 dziewcząt) i tylu samo uczniów Państwowego Liceum Plastycznego (15 dziewcząt i 10 chłopców). Jako kryterium kwalifikowania uczniów do badania przyjęto średnią arytmetyczną ocen powyżej 4,3 z przedmiotów muzycznych i plastycznych, zależnie od rodzaju szkoły. W badaniu wykorzystano 16-czynnikowy kwestionariusz osobowości R.B. Cattella w adaptacji M. Choynowskiego i M. Nowakowskiej oraz Kwestionariusz Stanów Ego (M. Cichocka, A. Suchańska, 1989). Badanie ujawniło istotne różnice między dwiema grupami uczniów w zakresie struktury i funkcjonowania osobowości. U badanych uzdolnionych muzycznie dominowały cechy: cyklotymia, surgencja, zaufanie do siebie, konwencjonalność, umiejętność współdziałania w grupie i dostosowania się do jej wymagań. Cechy te warunkowały stosunkowo dobry poziom przystosowania społecznego. Uczniowie z tej grupy wykazywali również skłonności neurotyczne. Z kolei badani o uzdolnieniach plastycznych ujawnili cechy: dużą wrażliwość estetyczną, szerokie zainteresowania kulturalne, żywą wyobraźnię, ciekawość, niekonwencjonalność. Mieli oni trudności z dostosowaniem społecznym oraz wykazywali cechy neurotyczne – skłonność do obwiniania się, zmienność emocjonalną, brak zaufania do siebie, lękliwość, małą odporność na sytuacje stresowe. Spośród sześciu różnych stanów ego badani uzdolnieni muzycznie w relacjach interpersonalnych aktywizowali najczęściej „rodzica ochraniającego” i „dziecko spontaniczne”. Z kolei badani uzdolnieni plastycznie aktywizowali „dziecko dostosowane” i „dorosłego”.

Deskryptory TESE: psychologia, osobowość, muzyka, sztuka, zachowania społeczne, szkoła średnia
TESE descriptors: psychology, personality, music, art, social behaviour, secondary school
Publikacje:
  • Rymarz, T. (1991). Uzdolnienia specjalne a struktura i funkcjonowanie osobowości. Psychologia Wychowawcza, 4, 335-345.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"