BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Postawy młodzieży niedostosowanej społecznie wobec osób znaczących
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Katarzyna Rusinek
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jakie są postawy badanej młodzieży wobec osób znaczących wychowawczo? 
Czy i jakie są różnice w postawach wobec osób znaczących przejawianych przez młodzież niedostosowaną społecznie i młodzież szkolną bez przejawów niedostosowania? W badaniu posłużono się dyferencjałem semantycznym Osgooda, za pomocą którego dokonano diagnozy takich kategorii osób znaczących wychowawczo jak: ja, sędzia, policjant, kurator, nauczyciel oraz inni ludzie. Badaniem objęto 75 osób, składających się na grupę eksperymentalną młodzieży niedostosowanej społecznie (25) oraz grupę kontrolną młodzieży szkolnej nieprzejawiającej objawów niedostosowania społecznego (50). Badanie przeprowadzono w województwie lubelskim. Postawy obu grup wobec osób znaczących wychowawczo są zróżnicowane. Na podstawie wyników badanych z grupy eksperymentalnej wykazano, że młodzież niedostosowana społecznie najlepiej oceniała siebie (28% wyraziło postawę pozytywną, żadna osoba nie przejawiała postawy negatywnej), w następnej kolejności innych ludzi (postawa pozytywna – 24%, negatywna – 8%), kuratora (postawa pozytywna – 16%, negatywna – 8%), nauczyciela (postawa pozytywna – 16%, negatywna – 24%) oraz sędziego (postawa pozytywna – 0%, negatywna – 24%); najniżej oceniano policjanta (postawa pozytywna – 4%, negatywna – 40%), w związku z czym najgorsze wyniki uzyskały osoby z kategorii ludzi bezpośrednio odpowiedzialnych za zastosowanie kary wobec badanej młodzieży. Zwrócono uwagę na pozytywną postawę respondentów w stosunku do kuratorów, co mogło mieć istotne znaczenie dla skuteczności ich procesu resocjalizacji. W porównaniu wyników grupy kontrolnej okazało się, że młodzież bez przejawów niedostosowania również oceniła najlepiej siebie, a najniższa ocena dotyczyła innych ludzi.

Autorskie słowa kluczowe: niedostosowanie społeczne, osoba niedostosowana społecznie, osoba znacząca wychowawczo, resocjalizacja
Author's Keywords: social maladjustment, socially maladjusted person, educationally significant person, resocialization
Deskryptory TESE: ocenianie, młodzież, niekorzystne położenie, kompetencje społeczne, relacje interpersonalne, inspektorat
TESE descriptors: marking, youth, disadvantaged background, social competences, interpersonal relations, inspectorate
Publikacje:
  • Rusinek, K. (2011). Postawy młodzieży niedostosowanej społecznie wobec osób znaczących. Szkoła Specjalna, 2, 113-121.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"