BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Aktywność fizyczna uczniów klas drugich I LO w Białej Podlaskiej
Instytucja:
Data: czerwiec 2010
Badacz: Józef Bergier, Filip Korpak
Abstrakt:

Celem badania była charakterystyka deklarowanej aktywności fizycznej uczniów szkół ponadgimnazjalnych oraz znalezienie odpowiedzi na następujące pytania: Czy i jaki wpływ na poziom aktywności fizycznej badanych uczniów wywierają zmienne: płeć, miejsce stałego zamieszkania oraz wysokość i masa ciała? Czy samoocena poziomu aktywności fizycznej młodzieży pokrywa się ze stanem faktycznym? Próbę badawczą stanowiło 76 uczniów drugich klas I Liceum Ogólnokształcącego im. J.I. Kraszewskiego w Białej Podlaskiej (w tym 48 dziewcząt i 28 chłopców). Do zebrania materiału badawczego zastosowano krótką wersję Kwestionariusza IPAQ (International Physical Activity Questionnaire). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że czynnikiem różnicującym istotnie statystycznie poziom aktywności fizycznej (o charakterze intensywnym) była płeć. Chłopcy w badanej grupie osiągnęli znacznie wyższe wartości MET-min/tydzień niż dziewczęta. Chociaż zanotowano większą ilość czasu spędzanego na wysiłku fizycznym wśród młodzieży miejskiej, wykazano, że miejsce stałego zamieszkania nie wpływało istotnie na podejmowanie wysiłku przez badanych. Analiza uzyskanego materiału ujawniła ponadto, że współczynnik należny masy ciała (BMI) nie różnicował istotnie statystycznie ani całkowitej aktywności fizycznej, ani poszczególnych jej składowych (w tym aktywności intensywnej, aktywności umiarkowanej, chodzenia). Stwierdzono, że wskaźnik BMI ponad połowy badanych mieścił się w przedziale 18,5-24,9. Zwrócono uwagę na częstszą niedowagę u dziewcząt, a nadwagę u chłopców. Ponadto okazało się, że respondenci niżej oceniali swoje uczestnictwo w różnych formach aktywności fizycznej, niż wskazywał na to stan faktyczny.

Deskryptory TESE: wychowanie fizyczne, rozwój fizyczny, młodzież, wypoczynek, zachowania
TESE descriptors: physical education, physical development, youth, leisure, behaviour
Publikacje:
  • Korpak, F. i Bergier, J. (2011). Aktywność fizyczna uczniów klas drugich I LO w Białej Podlaskiej. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne, 1, 20-25.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"