Obserwuj
Tytuł badania: |
Aktywność fizyczna w resocjalizacji więźniów młodocianych w warunkach zakładu karnego |
Data: |
[2003] |
Badacz: |
Piotr Łapiński |
Abstrakt: |
Celem badania była odpowiedź na pytanie: Jaki jest wpływ podejmowania aktywności fizycznej przez osoby odbywające karę pozbawienia wolności na proces kształtowania ich społecznie pożądanych postaw? Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego. W badaniu wykorzystano także eksperyment pedagogiczny. Próba liczyła 606 osób odbywających karę pozbawienia wolności w ośmiu zakładach karnych w siedmiu powiatach na terenie pięciu województw. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że skazanych aktywnych fizycznie w porównaniu z osobami niepodejmującymi aktywności fizycznej charakteryzował niższy poziom występowania zachowań agresywnych, zachowań uległych oraz tzw. innych zachowań zaburzonych. Okazało się również, że respondenci aktywni fizycznie osiągnęli wyższe wyniki pod względem poprawności relacji z personelem ochronnych, współosadzonymi oraz wychowawcą niż osoby nieuprawiające żadnego sportu. Na podstawie zgromadzonego materiału odnotowano również, że ankietowani z grupy eksperymentalnej wyżej oceniali stan swojego zdrowia fizycznego i psychicznego, poziom swojej sprawności fizycznej; częściej obserwowali także u siebie poprawę stanu zdrowia fizycznego oraz wzrost poziomu sprawności fizycznej. |
Autorskie słowa kluczowe: |
aktywność fizyczna, młodociani przestępcy, zakład karny, więźniowie, rehabilitacja |
Author's Keywords: |
physical activity, juvenile delinquents, a penitentiary, prisoners, social rehabilitation |
Deskryptory TESE: |
wychowanie fizyczne, przestępczość, przemoc, resocjalizacja, młodzież, zachowania, zachowania społeczne, postawa |
TESE descriptors: |
physical education, dellinquency, violence, correctional education, youth, behaviour, social behaviour, attitude |
Publikacje: |
- Łapiński, P. (2006). Aktywność fizyczna w resocjalizacji więźniów młodocianych w warunkach zakładu karnego. Homines Hominibus, 1(2), 252-260.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.