Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy lęku przed biblioteką i opracowania jednocześnie nowego narzędzia – Polskiej Skali Niepokoju związanego z korzystaniem z biblioteki (P-LAS). Próbę badawczą stanowiła grupa 70 osób, składająca się ze studentów studiów licencjackich (32), magisterskich uzupełniających (25), doktorantów (trzy osoby) oraz pracowników naukowo-dydaktycznych (cztery) z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie (45) oraz z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (25). Do zebrania materiału badawczego posłużono się testami LAS (Library Anxiety Scale), MLAS (Multidimensional Library Anxiety Scale), H-LAS (Hebrew Library Anxiety Scale) oraz Kuwait-LAS, które zawierały stwierdzenia dotyczące pięciu grup: bariery związane z personelem biblioteki, bariery afektywne, komfort w bibliotece oraz bariery mechaniczne. W badaniu zastosowano także obserwację oraz wywiady z bibliotekarzami i studentami. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że poziom niepokoju respondentów w pierwszej kolejności wiązał się z barierami dotyczącymi braku źródeł w bibliotece, następnie z barierami dotyczącymi wiedzy o bibliotece; brakiem komfortu; barierami dotyczącymi personelu (w tym przede wszystkim nieprzystępnością bibliotekarzy) i barierami technologicznymi (np. zawodnymi komputerami, nieumiejętnością korzystania z samoobsługowych kserokopiarek). W najmniejszym stopniu uczestnicy badania odczuwali lęk związany z barierami afektywnymi (m.in. preferowanie zasobów online). Ponadto zanotowano nieznaczne różnice wyników ze względu na płeć oraz stopień wykształcenia respondentów. Mężczyźni wykazywali większy niepokój powodowany barierami związanymi z personelem biblioteki, natomiast kobiety przejawiały większy poziom lęku związany z barierami afektywnymi. Natomiast porównanie wyników licencjatów oraz magistrantów (ze względu na niereprezentacyjność grupy pracowników naukowo-dydaktycznych oraz doktorantów nie zostali oni uwzględnieni w analizie) pozwoliło stwierdzić wyższy poziom niepokoju wśród młodszych studentów w przypadku wszystkich czynników poza jednym, tj. barierami związanymi z poczuciem komfortu. |