Obserwuj
Tytuł badania: |
Polska na tle innych krajów |
Instytucja: |
|
Data: |
[2014] |
Badacz: |
|
Abstrakt: |
W raporcie dotyczącym m.in. polskiej edukacji wykorzystano dane z publikacji Education at a Glance, 2014. Na podstawie ich analizy można stwierdzić, że w Polsce zwiększa się dostęp do edukacji i rośnie odsetek dorosłych o wysokich kompetencjach czytania i pisania. Mimo to pogłębiają się podziały społeczno-ekonomiczne, co wynika z coraz większego wpływu wykształcenia i umiejętności na szanse życiowe obywateli. Wśród osób z wyższym wykształceniem odsetek posiadających zatrudnienie wynosi ponad 80%, a wśród osób z wykształceniem niższym niż ponadgimnazjalne – blisko 60%. Wykształcenie wyższe w grupie wiekowej 25–34 lat posiadało blisko 40% osób. Ponadto odsetek dorosłych o najwyższym poziomie umiejętności czytania i pisania był średnio wyższy o 10% wśród młodszych niż starszych osób. W większości krajów OECD dzieci rozpoczynają edukację znacznie wcześniej niż po ukończeniu 5. roku życia – 84% czterolatków uczęszcza na zajęcia przedszkolne i szkolne (w krajach należących do Unii Europejskiej odsetek ten jest większy o 5 punktów procentowych). W 2012 roku w krajach OECD kształciło się średnio 49% osób z grupy wiekowej 15–29 lat. |
Deskryptory TESE: |
praca, edukacja, bezrobocie, wiek, wiek wstępowania do szkoły, kształcenie formalne, Unia Europejska, czytanie, pisanie, kraj OECD |
TESE descriptors: |
labour, education, unemployment, age, school starting age, formal education, European Union, reading, writing, OECD country |
Publikacje: |
- OECD. (2015). Polska na tle innych krajów. Pobrane z http://www.oecd360.org/poland?utm_source=oecdorg&utm_medium=focusbox&utm_campaign=oecd360launch
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.