BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Polska młodzież przełomu wieków
Instytucja:
Data: czerwiec 1997
Badacz: Krzysztof Pawlina
Abstrakt:

Celem badań była analiza postaw młodzieży w odniesieniu do różnych kwestii (religijności, moralności religijnej, wizji życia młodzieży). Badania objęły uczniów klas drugich i trzecich szkół średnich z całej Polski (przebadano licea ogólnokształcące – 48,5%, licea zawodowe – 17,4%, technika – 33,4%, z wyłączeniem zasadniczych szkół zawodowych). Badani byli w wieku 17-18 lat (50,8% dziewcząt; 41% chłopców; pozostała część nie zaznaczyła płci). Łącznie przebadano 2356 osób (metoda doboru – losowanie wielostopniowe). Dane pozyskiwano za pomocą kwestionariusza. Badania pokazały m.in., że 64,5% respondentów deklarowało status osoby wierzącej (ponad 37% osób to praktykujący systematycznie wierzący, prawie 29% uczęszcza w każdą niedzielę na mszę). Badania potwierdziły, że niespełna 65% osób głęboko wierzących ufa moralnemu autorytetowi Kościoła. Ponadto w raporcie zilustrowano aspekty miłości, małżeństwa i prokreacji w percepcji badanej młodzieży. Dodatkowo przedstawiono wizję życia młodzieży. Zdaniem ponad 80% badanych warto dążyć do ideałów. Główną kategorią wybieranych ideałów były: miłość, sprawiedliwość, równość, wolność (ponad 20%). Najmniej istotna okazała się kategoria związana z hobby (poniżej 3%). Głównym autorytetem dla respondentów była matka (powyżej 25%). Struktura dążeń młodzieży pokazała, że chcą oni przede wszystkim ukończyć szkołę, mieć przyjaciół oraz dostać się na studia. Najważniejszym jednak celem życiowym jest szczęśliwe życie rodzinne (97%). Ponad 11% badanej młodzieży sądziło, że najczęstszym warunkiem w osiąganiu sukcesu jest posiadanie zdolności i talentu (11,6%) oraz szczęście (11,2%). Zbadano także kwestię wrażliwości młodzieży na problemy społeczne. Okazało się, że największe niepokoje młodzieży związane są z przestępczością, agresją, brutalnością (niecałe 25%).

Deskryptory TESE: przemoc, rodzina, zachowania społeczne, młodzież, postawa, badania naukowe, Polska, szkolnictwo średnie
TESE descriptors: violence, family, social behaviour, youth, attitude, research, Poland, secondary education
Publikacje:
  • Pawlina, K. (1998). Polska młodzież przełomu wieków. Warszawa: Wydawnictwo Sióstr Loretanek.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"