Tytuł badania: |
Polska młodzież a problem niedostosowania społecznego |
Data: |
[1997] |
Badacz: |
Jolanta Urbańska |
Abstrakt: |
Celem badania było poznanie opinii pedagogów m.in. na temat najważniejszych aspektów działalności pedagoga szkolnego oraz powodów kierowania uczniów do poradni psychologiczno-pedagogicznej. Ankietą objęto 80 pedagogów, w tym 64 pracujących w szkołach podstawowych oraz 16 w szkołach średnich. Działania badanych jako pedagogów w szkołach podstawowych koncentrowały się przede wszystkim na profilaktyce (89,3%). Jedynie 10,7% respondentów zadeklarowało, że koncentruje się na patologiach. Ponad 77% pedagogów jako powód kierowania uczniów do poradni psychologiczno-pedagogicznej podało niedostosowanie społeczne. Z kolei pedagodzy ze szkół ponadpodstawowych koncentrowali się głównie na patologiach (98%). Do poradni psychologiczno-pedagogicznej kierowali uczniów ze względu na niedostosowanie społeczne (48%), brak orientacji zawodowej (31%) oraz trudności w nauce (18%). Okazało się zatem, że pedagodzy ze szkół średnich w sposób bardziej zróżnicowany postrzegali problem patologii. Odpowiedzi obu grup badanych potwierdziły hipotezę o bezpośrednim związku działalności nakierowanej na patologię z działaniami interwencyjnymi. |
Deskryptory TESE: |
szkoła podstawowa, szkoła średnia, profilaktyka, poradnia, zachowania społeczne, opieka nad młodzieżą, młodzież, trudności w nauce |
TESE descriptors: |
primary school, secondary school, prevention, guidance service, social behaviour, youth protection, youth, learning difficulty |
Publikacje: |
- Urbańska, J. (1997). Polska młodzież a problem niedostosowania społecznego. Auxilium Sociale – Wsparcie Społeczne, 3/4, 97-104.
|