Abstrakt: |
Badania prepilotażowe przeprowadzono w ramach adaptacji Skali Inteligencji Davida Wechslera (WPPSI) dla dzieci w wieku przedszkolnym do warunków polskich. Ich celem było uzyskanie wstępnych informacji na temat jasności formułowanych pytań i zadań, form reagowania dzieci na niepowodzenie podczas wykonywania zadań, trudności zadań i odporności dzieci na zmęczenie. W badaniach uczestniczyły dzieci z dwóch poznańskich przedszkoli dobrane na podstawie wieku i płci. Utworzono pięć grup wiekowych po dziesięcioro dzieci (pięć chłopców i pięć dziewczynek). WPPSI składała się z dwóch części: Skali Słownej (Wiadomości, Słownik, Arytmetyka, Podobieństwa, Rozumienie) i Skali Bezsłownej (Domek Zwierząt, Braki w Obrazkach, Labirynty, Wzory Geometryczne, Klocki). Badanie w każdej z grup wiekowych trwało ok. 50 minut (najkrócej w grupie dzieci w wieku od czterech do czterech i pół lat). Wnioski z badania były następujące: brak jest polskiej skali do badania inteligencji dzieci przedszkolnych, dlatego adaptacja WPPSI jest bardzo potrzebna; WPPSI pozwala na jakościową analizę poszczególnych funkcji psychicznych dziecka; zachowanie dziecka podczas badania jest źródłem informacji o nim, dlatego warto Skalę Wechslera zaopatrzyć w arkusz obserwacyjny zawierający zestaw skal szacunkowych; ponieważ skale WPPSI i WISC (Wechsler Intelligence Scale for Children) są do siebie podobne, można śledzić rozwój dziecka przez kilka lat. Analiza wyników badania miała na celu: poprawienie pozycji niejednoznacznie interpretowanych przez dzieci, poprawienie formuły pytań i zadań, uporządkowanie pozycji testowych według wartości wskaźników trudności i skalowalności, poprawienie kryteriów punktacji dla odpowiedzi dzieci, opracowanie klucza empirycznego. Prace zmierzające do adaptacji WPPSI były prowadzone na podstawie umowy między The Psychological Corporation (Nowy Jork) a Polskim Towarzystwem Psychologicznym w Warszawie (Laboratorium Technik Diagnostycznych). |