BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Psychospołeczne funkcjonowanie młodzieży niewidzącej w szkołach ogólnodostępnych
Data: [2012]
Badacz: Milena Nazarczuk
Abstrakt:

Celem badania było określenie społecznego funkcjonowania oraz sytuacji szkolnej i rówieśniczej uczniów z niepełnosprawnością wzrokową uczęszczających do starszych klas ogólnodostępnych i integracyjnych szkół podstawowych. Badaniem objęto dziewięciu uczniów (sześć dziewcząt i trzech chłopców) z niepełnosprawnością wzrokową z klas IV-VI szkół podstawowych z Okręgu Mazowieckiego PZN. W badaniu posłużono się następującymi narzędziami: skalą do pomiaru samooceny dzieci i młodzieży Drabinka autorstwa K. Doroszewicz i E. Stanisławiak, zestawem kwestionariuszy ankiet Ja wobec klasyKlasa wobec mnie, testem socjometrycznym, częścią pierwszą arkusza zachowania się ucznia B. Markowskiej. Wydrukowane w brajlu ankiety badani wypełnili w czasie wolnym od zajęć szkolnych z pomocą pedagoga szkolnego lub wychowawców. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że średni poziom samooceny badanych wyniósł 4,82 (na siedem punktów) i lokował się poniżej przeciętnej. Najwyższą samoocenę badani prezentowali w zakresie sfery moralno-etycznej, najniższą zaś w zakresie funkcjonowania społecznego. Test socjometryczny Moreno umożliwił podzielenie badanych na bardzo lubianych w klasie (dwie osoby), przeciętnie akceptowanych (najliczniejsza grupa) oraz izolowanych (jeden uczeń). Żaden badany nie przejawiał wysokiego poziomu nieprzystosowania społecznego, dominował zaś poziom przeciętny. Niepełnosprawna wzrokowo młodzież uważała, że klasa zaspokaja jej potrzeby społeczne, zapewnia wsparcie oraz docenia jej wartość. Sami również zaspokajali swoim zdaniem potrzeby społeczne innych osób w klasie, zwracali uwagę na ich interesy. Poziom poczucia niedoceniania i agresji okazał się wśród badanych stosunkowo niski. Nauczyciele badanych również określali poziom przystosowania uczniów niewidzących jako przeciętny, w tym w zakresie motywacji do nauki, zachowań antyspołecznych oraz przyhamowania.

Deskryptory TESE: zachowania społeczne, szkoła podstawowa, upośledzenie widzenia, szkoła powszechna, relacje interpersonalne, młodzież
TESE descriptors: social behaviour, primary school, visual impairment, comprehensive school, interpersonal relations, youth
Publikacje:
  • Nazarczuk, M. (2012). Psychospołeczne funkcjonowanie młodzieży niewidzącej w szkołach ogólnodostępnych. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 2, 43-47.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"