Abstrakt: |
Celem badania było poznanie losów zawodowych absolwentów specjalności wczesna edukacja i nauczanie języka angielskiego na Uniwersytecie Gdańskim. W próbie badawczej znalazły się osoby, które ukończyły studia w 1998 roku oraz w latach 2002-2007. Wysłano 115 ankiet, otrzymano 50 odpowiedzi. Już po rozesłaniu kwestionariuszy badaczka dotarła do 15 absolwentów, którzy ukończyli uczelnię w 2008 i 2009 roku. Łącznie próba liczyła zatem 65 osób. W badaniu wykorzystano kwestionariusz ankiety do przeprowadzenia wstępnego sondażu środowiska absolwentów badanej specjalności. Jej wyniki posłużyły następnie do skonstruowania pytań wywiadu pogłębionego. Przeprowadzono również obserwację absolwentów w miejscu pracy. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że studia ze specjalnością wczesna edukacja i nauczanie języka angielskiego podjęły w większości kobiety. 89% badanych mieszkało i pracowało w miejscowości powyżej 50 tys. mieszkańców. Absolwentki podjęły pracę najczęściej jako nauczycielki języka angielskiego w klasach I-III i IV-VI szkoły podstawowej. Decyzję tę warunkowało bardzo dobre przygotowanie do pracy nauczyciela języka angielskiego i brak wakatów w nauczaniu wczesnoszkolnym. Dodatkowo badane podejmowały również pracę jako nauczycielki angielskiego w szkołach językowych. Za najważniejsze i najbardziej potrzebne obszary wiedzy i umiejętności badane uważały znajomość języka angielskiego, metod nauczania i psychiki dziecka. W zakresie obszarów wykształcenia uniwersyteckiego najwyżej oceniano metodykę nauczania języka angielskiego, metodykę nauczania języka angielskiego dzieci w wieku wczesnoszkolnym i praktyczne nauczanie języka angielskiego. Większość badanych doskonaliła swoją wiedzę i umiejętności zawodowe w ramach szkoleń organizowanych przede wszystkim przez wydawnictwa angielskojęzyczne. Nauczycielki planowały najczęściej kontynuować pracę w szkolnictwie, były zaangażowane w pracę, która przynosiła im dużą satysfakcję. O przedsiębiorczości w poszukiwaniu nowych rozwiązań organizacji swojego miejsca pracy świadczyło zakładanie przez badane własnych przedszkoli, szkół językowych lub podejmowanie pracy poza szkolnictwem. |