Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu analizy porównawczej poczucia sensu życia oraz częstotliwości doświadczeń duchowych studentów i anonimowych alkoholików. Sformułowano następujące hipotezy badawcze: anonimowi alkoholicy mają podobny poziom poczucia sensu życia jak studenci; anonimowi alkoholicy w porównaniu ze studentami częściej się modlą i uczęszczają na mszę świętą, ich przekonania religijne są silniejsze – podobnie jak wewnętrzna motywacja religijna, częściej korzystają z pozytywnych, religijnych sposobów radzenia sobie ze stresem oraz częściej doświadczają przeżyć duchowych; poczucie sensu życia studentów jest pozytywnie związane z siłą przekonań religijnych, religijnością motywowaną wewnętrznie, częstotliwością uczestniczenia we mszy świętej, częstotliwością modlitwy, korzystaniem z pozytywnych religijnych sposobów radzenia sobie ze stresem oraz częstotliwością przeżyć religijnych. Badaniem objęto: 70 anonimowych alkoholików z Poznania (w tym: 73,9% stanowili mężczyźni, kobiety – 26,1%; średnia wieku wynosiła 46,1 roku; średnia długość abstynencji – 76 miesięcy; średnia pobytu w ruchu samopomocy – 102 miesiące; dobór badanych miał charakter losowy); 53 studentów poznańskiej Akademii Wychowania Fizycznego (w tym: 47,1% stanowili mężczyźni, kobiety – 51,9%; średnia wieku wynosiła 23,5 roku). Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Skalę Codziennych Doświadczeń Duchowych, Skalę Poczucia Sensu Życia, Skalę Siły Przekonań Religijnych, Skalę Orientacji Religijnej, Skalę Religijnych Sposobów Radzenia Sobie ze Stresem, skalę do mierzenia częstotliwości modlitwy oraz częstotliwości uczestniczenia we mszy świętej. W wyniku przeprowadzonego badania potwierdzono pierwszą hipotezę o podobieństwie poziomu poczucia sensu życia obu grup respondentów. Weryfikacja drugiej hipotezy ujawniła większą siłę przekonań religijnych anonimowych alkoholików. Wykazano również, że częściej korzystali oni z pozytywnych, religijnych sposobów radzenia sobie ze stresem oraz częściej się modlili. Na podstawie uzyskanego materiału hipotezę trzecią potwierdzono częściowo – wśród wskaźników religijności jedynie częstotliwość modlitwy oraz religijność zewnętrzna motywowana społecznie okazały się mieć związek z poczuciem sensu życia studentów. |