BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Diagnoza kształcenia formalnego, pozaformalnego i nieformalnego specjalistów zaawansowanych technologii przemysłowych
Projekt badawczy:
  • Zaawansowane technologie przemysłowe i ekologiczne dla zrównoważonego rozwoju kraju
pokaż badania
Instytucja:
Data: 2010
Badacz: Henryk Bednarczyk, Janusz Figurski, Edyta Kozieł, Zbigniew Kramek, Alicja Sadłowska, Jarosław Sitek, Małgorzata Sołtysiak, Krzysztof Symela, Ireneusz Woźniak
Abstrakt:

Celem badania była diagnoza kształcenia formalnego, pozaformalnego i nieformalnego specjalistów zaawansowanych technologii przemysłowych. Badanie, realizowane w ramach projektu Zaawansowane technologie przemysłowe i ekologiczne dla zrównoważonego rozwoju kraju z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, przeprowadzono za pomocą następujących metod: analizy dokumentów (np. raporty i ekspertyzy dotyczące przedmiotu badań, klasyfikacje zawodów, programy kształcenia zawodowego, programy nauczania na wybranych kierunkach studiów, bazy danych), studium przypadków (badania i analizy z obszarów tematycznych "mechatronika" i "nanotechnologia"), ekpertyzy specjalistów wewnętrznych i zewnętrznych. Problemy badawcze koncentrowały się wokół zagadnień: powiązania kształcenia formalnego, pozaformalnego i nieformalnego z zapotrzebowaniem na specjalistów zaawansowanych technologii przemysłowych i ekologicznych; obecnego stanu kształcenia specjalistów zaawansowanych technologii oraz prognoz i oczekiwań na przyszłość; trendów w edukacji specjalistów zaawansowanych technologii. Wyniki badania potwierdziły potrzebę transferu wiedzy o zaawansowanych technologiach (w tym przemysłowych i ekologicznych) do kształcenia zawodowego na wszystkich jego poziomach (zasadnicza szkoła zawodowa, szkoła średnia, techniczna szkoła wyższa), a także do wielu znaczących obszarów (np. ingerencja w treści programów nauczania na kierunkach technicznych, podnoszenie kompetencji merytorycznych kadry dydaktycznej).

Deskryptory TESE: kształcenie formalne, kształcenie i szkolenie zawodowe, kształcenie nieformalne, kształcenie pozaformalne, transfer wiedzy, program nauczania, związek między szkoleniem a zatrudnieniem
TESE descriptors: formal education, vocational education and training, informal learning, non-formal learning, knowledge transfer, curriculum, training-employment relation
Publikacje:
  • Instytut Technologii Eksploatacji. (2010). Raport. Diagnoza kształcenia formalnego, pozaformalnego i nieformalnego specjalistów zaawansowanych technologii przemysłowych. Pobrane z http://www.foresight.itee.radom.pl/index.php/rezultaty-projektu/raporty
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"