Obserwuj
Tytuł badania: |
Diagnoza kształcenia formalnego, pozaformalnego i nieformalnego specjalistów zaawansowanych technologii przemysłowych |
Projekt badawczy: |
- Zaawansowane technologie przemysłowe i ekologiczne dla zrównoważonego rozwoju kraju
pokaż badania
Inne badania w projekcie:
|
Instytucja: |
|
Data: |
2010 |
Badacz: |
Henryk Bednarczyk, Janusz Figurski, Edyta Kozieł, Zbigniew Kramek, Alicja Sadłowska, Jarosław Sitek, Małgorzata Sołtysiak, Krzysztof Symela, Ireneusz Woźniak |
Abstrakt: |
Celem badania była diagnoza kształcenia formalnego, pozaformalnego i nieformalnego specjalistów zaawansowanych technologii przemysłowych. Badanie, realizowane w ramach projektu Zaawansowane technologie przemysłowe i ekologiczne dla zrównoważonego rozwoju kraju z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, przeprowadzono za pomocą następujących metod: analizy dokumentów (np. raporty i ekspertyzy dotyczące przedmiotu badań, klasyfikacje zawodów, programy kształcenia zawodowego, programy nauczania na wybranych kierunkach studiów, bazy danych), studium przypadków (badania i analizy z obszarów tematycznych "mechatronika" i "nanotechnologia"), ekpertyzy specjalistów wewnętrznych i zewnętrznych. Problemy badawcze koncentrowały się wokół zagadnień: powiązania kształcenia formalnego, pozaformalnego i nieformalnego z zapotrzebowaniem na specjalistów zaawansowanych technologii przemysłowych i ekologicznych; obecnego stanu kształcenia specjalistów zaawansowanych technologii oraz prognoz i oczekiwań na przyszłość; trendów w edukacji specjalistów zaawansowanych technologii. Wyniki badania potwierdziły potrzebę transferu wiedzy o zaawansowanych technologiach (w tym przemysłowych i ekologicznych) do kształcenia zawodowego na wszystkich jego poziomach (zasadnicza szkoła zawodowa, szkoła średnia, techniczna szkoła wyższa), a także do wielu znaczących obszarów (np. ingerencja w treści programów nauczania na kierunkach technicznych, podnoszenie kompetencji merytorycznych kadry dydaktycznej). |
Deskryptory TESE: |
kształcenie formalne, kształcenie i szkolenie zawodowe, kształcenie nieformalne, kształcenie pozaformalne, transfer wiedzy, program nauczania, związek między szkoleniem a zatrudnieniem |
TESE descriptors: |
formal education, vocational education and training, informal learning, non-formal learning, knowledge transfer, curriculum, training-employment relation |
Publikacje: |
- Instytut Technologii Eksploatacji. (2010). Raport. Diagnoza kształcenia formalnego, pozaformalnego i nieformalnego specjalistów zaawansowanych technologii przemysłowych. Pobrane z http://www.foresight.itee.radom.pl/index.php/rezultaty-projektu/raporty
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.