BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Diagnoza kompetencji gimnazjalistów : Przedmioty przyrodnicze (2012)
Projekt badawczy:
  • Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego
pokaż badania
Kolejne lata cyklu: 2009 2011 2012 2013
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: 13 listopada 2012 – 15 listopada 2012
Badacz:
Abstrakt:

Celem badania jest określenie poziomu kompetencji gimnazjalistów z poszczególnych przedmiotów nauczania, a także ewentualna korekta arkuszy egzaminacyjnych oraz opracowanie i udostępnienie nauczycielom i rodzicom narzędzi do pracy z uczniami. Arkusz przyrodniczy dotyczył takich przedmiotów jak: biologia, chemia, fizyka i geografia; zawierał 24 zadania testowe. Najłatwiejsze okazały się zadania z biologii (59% poprawnych odpowiedzi); z chemii udzielono 35% poprawnych odpowiedzi, z fizyki 42%, a z geografii – 41%. Zbyt mała próbka zadań (siedem dla każdego przedmiotu) powoduje, że nie można ocenić, z którego przedmiotu uczeń jest lepiej albo gorzej przygotowany. Mimo to stwierdzono, że gimnazjaliści dość dobrze radzą sobie z analizą tekstów albo schematów, na ogół poprawnie wyciągają wnioski na tej podstawie. Zauważono ponadto, że uczniowie próbują rozwiązywać zadania dotyczące treści nieomawianych jeszcze podczas lekcji szkolnych. Okazało się natomiast, że badani gorzej radzą sobie z zadaniami wymagającymi specyficznych przedmiotowo wiadomości; niedostatecznie rozwiązują zadania odwołujące się do praktycznych czynności, chociaż powinni je wykonywać podczas lekcji z przedmiotów przyrodniczych (większość gimnazjalistów nie wiedziała, jak sporządzić roztwór soli o określonym stężeniu itp.). Raport z badania zawiera szczegółową analizę wyników z poszczególnych zadań.

Deskryptory TESE: chemia, gimnazjum, fizyka, biologia, bilans umiejętności, geografia, egzamin, wiedza, kompetencje
TESE descriptors: chemistry, lower secondary, physics, biology, skills audit, geography, examination, knowledge, competence
Publikacje:
  • Instytut Badań Edukacyjnych. (2013). Diagnoza kompetencji gimnazjalistów : Przedmioty przyrodnicze. Pobrane z http://eduentuzjasci.pl/pl/badania/110-badanie/412-diagnoza-kompetencji-gimnazjalstow.html?showall=&start=5
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"