Abstrakt: |
Celem badania jest określenie poziomu kompetencji gimnazjalistów z poszczególnych przedmiotów nauczania, a także ewentualna korekta arkuszy egzaminacyjnych oraz opracowanie i udostępnienie nauczycielom i rodzicom narzędzi do pracy z uczniami. Arkusz przyrodniczy dotyczył takich przedmiotów jak: biologia, chemia, fizyka i geografia; zawierał 24 zadania testowe. Najłatwiejsze okazały się zadania z biologii (59% poprawnych odpowiedzi); z chemii udzielono 35% poprawnych odpowiedzi, z fizyki 42%, a z geografii – 41%. Zbyt mała próbka zadań (siedem dla każdego przedmiotu) powoduje, że nie można ocenić, z którego przedmiotu uczeń jest lepiej albo gorzej przygotowany. Mimo to stwierdzono, że gimnazjaliści dość dobrze radzą sobie z analizą tekstów albo schematów, na ogół poprawnie wyciągają wnioski na tej podstawie. Zauważono ponadto, że uczniowie próbują rozwiązywać zadania dotyczące treści nieomawianych jeszcze podczas lekcji szkolnych. Okazało się natomiast, że badani gorzej radzą sobie z zadaniami wymagającymi specyficznych przedmiotowo wiadomości; niedostatecznie rozwiązują zadania odwołujące się do praktycznych czynności, chociaż powinni je wykonywać podczas lekcji z przedmiotów przyrodniczych (większość gimnazjalistów nie wiedziała, jak sporządzić roztwór soli o określonym stężeniu itp.). Raport z badania zawiera szczegółową analizę wyników z poszczególnych zadań. |