BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przestrzenne nierówności oferty edukacyjnej w zdecentralizowanym systemie oświaty. Przypadek Polski
Projekt badawczy:
  • Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego
pokaż badania
Instytucja:
Data: [2013]
Badacz: Mikołaj Herbst, Anna Wojciuk
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu analizy zależności między dochodami własnymi gmin a nakładami na oświatę gimnazjalną (wydatki, wynagrodzenia nauczycielskie, liczba godzin nauczania). W badaniu posłużono się ważoną analizą regresji oraz metodą najmniejszych kwadratów dla 2478 gmin za okres 2002-2010 (szacowano parametry równania osobno dla każdego roku – wagę oparto na liczbie uczniów w każdej gminie). Wykonano również regresję panelową dla danych z lat 2002-2010, przeprowadzono analizę porównawczą liczby godzin nauczania w przeliczeniu na oddział, usługi pozalekcyjne i pomoc dla uczniów oraz przeciętne płace nauczycielskie w najbiedniejszych i najbogatszych gminach. Materiał badawczy stanowiły dane z Banku Danych Lokalnych GUS (informacja o wydatkach budżetowych, dochodach własnych oraz danych kontekstowych charakteryzujących gminy w latach 2002-2010), Ministerstwa Edukacji Narodowej (dane o subwencji oświatowej) oraz Systemu Informacji Oświatowej (m.in. dane dotyczące wynagrodzenia nauczycieli, liczby i sposobu wykorzystania godzin lekcyjnych). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono negatywną korelację wydatków na oświatę i otrzymywanej subwencji wyrównawczej. Wykazano, że transfery wyrównawcze nie przyczyniały się do zniwelowania różnicy w potencjale finansowym mniej i bardziej zamożnych samorządów. Okazało się, że w gminach z najwyższego decyla dochodowego przypadało na klasę przeciętnie więcej godzin nauczania z zakresu języka obcego, wychowania fizycznego oraz kształcenia indywidualnego. Jednocześnie szkoły z najniższego decyla oferowały znacząco więcej godzin opieki po lekcjach. Ustalono ponadto, że placówki zlokalizowane w najbogatszych gminach zapewniały znacząco więcej konsultacji z pedagogami i psychologami, a także lepszy dostęp do nauczycieli wspomagających oraz bibliotek. Zweryfikowano również potencjalne różnice między lokalnymi systemami szkolnymi pod względem wynagrodzenia nauczycieli. Wyniki badania ujawniły, że w gminach biednych i bogatych pensje pedagogów, w przeliczeniu wynagrodzenia na stawkę godzinową, nie różnią się od siebie.

Autorskie słowa kluczowe: decentralizacja edukacji, samorząd terytorialny, nierówności, czas nauczania, wynagrodzenie nauczycieli
Deskryptory TESE: edukacja, system edukacji, Polska, nierówności regionalne, środowisko społeczno-kulturowe, administracja edukacyjna, finansowanie edukacji, wynagrodzenie, wynagrodzenie nauczyciela
TESE descriptors: education, education system, Poland, regional inequality, socio-cultural environment, educational administration, financing of education, salary, teacher salary
Publikacje:
  • Herbst, M. i Wojciuk, A. (2014). Przestrzenne nierówności oferty edukacyjnej w zdecentralizowanym systemie oświaty. Przypadek Polski. Edukacja, 1(126), 34-52.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"