|
|
Tytuł badania: | Realizacja podstawy programowej z historii w szkołach ponadgimnazjalnych |
Projekt badawczy: |
|
Instytucja: | |
Data: | 17 lutego 2014 – 15 lipca 2014 |
Badacz: | Jolanta Choińska-Mika, Jakub Lorenc, Krzysztof Mrozowski, Aleksandra Oniszczuk, Jacek Staniszewski, Klaudia Starczynowska |
Abstrakt: |
Główne cele badania: diagnoza stanu realizacji podstawy programowej z historii w pierwszej klasie IV etapu edukacyjnego, identyfikacja ewentualnych problemów związanych z wdrażaniem zapisów tego dokumentu oraz wskazanie rozwiązań sprzyjających właściwej realizacji podstawy programowej. Trzyetapowe badanie jakościowe zrealizowano za pomocą następujących technik: jawnej obserwacji nieuczestniczącej na lekcji historii, indywidualnego wywiadu pogłębionego IDI z nauczycielem, triady z uczniami. W badaniu wzięło udział 45 szkół z województw: małopolskiego, pomorskiego i mazowieckiego. Wyniki badania pokazały, że większość badanych znała zakresy treści nauczania wynikające z zapisów podstawy programowej. Pomimo tego respondenci byli zdania, że dokument ten nie wpłynie na ich podejście do procesu dydaktycznego oraz na modyfikację dotychczas stosowanych metod nauczania. Okazało się, że nauczyciele w celu realizacji wszystkich treści nauczania z danego etapu edukacyjnego polecają uczniom dużą część materiału do samodzielnej nauki w ramach prac domowych. |
Deskryptory TESE: | historia, szkolnictwo średnie, szkoła średnia, lekcja, przedmiot nauczania |
TESE descriptors: | history, secondary education, secondary school, lesson, curriculum subject |
Publikacje: |
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.