BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Realizacja podstawy programowej z historii w szkołach ponadgimnazjalnych
Projekt badawczy:
  • Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego
pokaż badania
Instytucja:
Data: 17 lutego 2014 – 15 lipca 2014
Badacz: Jolanta Choińska-Mika, Jakub Lorenc, Krzysztof Mrozowski, Aleksandra Oniszczuk, Jacek Staniszewski, Klaudia Starczynowska
Abstrakt:

Główne cele badania: diagnoza stanu realizacji podstawy programowej z historii w pierwszej klasie IV etapu edukacyjnego, identyfikacja ewentualnych problemów związanych z wdrażaniem zapisów tego dokumentu oraz wskazanie rozwiązań sprzyjających właściwej realizacji podstawy programowej. Trzyetapowe badanie jakościowe zrealizowano za pomocą następujących technik: jawnej obserwacji nieuczestniczącej na lekcji historii, indywidualnego wywiadu pogłębionego IDI z nauczycielem, triady z uczniami. W badaniu wzięło udział 45 szkół z województw: małopolskiego, pomorskiego i mazowieckiego. Wyniki badania pokazały, że większość badanych znała zakresy treści nauczania wynikające z zapisów podstawy programowej. Pomimo tego respondenci byli zdania, że dokument ten nie wpłynie na ich podejście do procesu dydaktycznego oraz na modyfikację dotychczas stosowanych metod nauczania. Okazało się, że nauczyciele w celu realizacji wszystkich treści nauczania z danego etapu edukacyjnego polecają uczniom dużą część materiału do samodzielnej nauki w ramach prac domowych.

Deskryptory TESE: historia, szkolnictwo średnie, szkoła średnia, lekcja, przedmiot nauczania
TESE descriptors: history, secondary education, secondary school, lesson, curriculum subject
Publikacje:
  • Choińska-Mika, J. i in. (2014). Realizacja podstawy programowej z historii w szkołach ponadgimnazjalnych. Pobrane z http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista/2-uncategorised/860-lista-publikacji-w-projekcie-entuzjasci-edukacji.html
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"