BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Uwarunkowania decyzji edukacyjnych. Wyniki drugiej rundy badania panelowego gospodarstw domowych
Projekt badawczy:
  • Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego
pokaż badania
Instytucja:
Data: 18 lipca 2014 – 30 listopada 2014
Badacz: Agnieszka Chłoń-Domińczak, Irena Elżbieta Kotowska
Abstrakt:

Raport przedstawia wyniki drugiej rundy badania panelowego gospodarstw domowych, poświęconego uwarunkowaniom decyzji edukacyjnych (w tym np. monitorowaniu luki edukacyjnej i uczestnictwa w uczeniu się przez całe życie osób dorosłych). W badaniu wzięły udział osoby urodzone między 1948 a 1998 r. Dobór osób do badania miał charakter losowy. Narzędziem badawczym był indywidualny kwestionariusz (CAPI/PAPI). Łącznie zrealizowano 33 402 wywiady w gospodarstwach domowych. Raport podzielono na kilka bloków tematycznych: subiektywna luka edukacyjna dorosłych, kształcenie i dokształcanie się Polaków, wykluczenie edukacyjne a wykluczenie społeczne, międzypokoleniowe uwarunkowania kształtowania kapitału ludzkiego, sprzężenia na rynku edukacyjnym, uwarunkowania zachowań gospodarstw domowych w kontekście polityki lokalnej, zależność między biografią edukacyjną i rodzinną. Przykładowe wyniki badania pozwoliły na wskazanie m.in. przyczyny braku podnoszenia kwalifikacji w uczestniczeniu w edukacji pozaformalnej. Należą do nich: brak potrzeby, ograniczenia czasowe i finansowe. Wśród powodów podnoszenia swoich kwalifikacji wymieniano natomiast: dokształcanie się w celu podniesienia poziomu efektywności wykonywanej pracy, rozwijanie własnych zainteresowań, zalecenie od pracodawcy, chęć utrzymania się na stanowisku pracy. Główne wnioski z badania pokazują konieczność podniesienia poziomu uczestnictwa osób w formach dodatkowej oferty edukacyjnej.

Deskryptory TESE: uczeń, kapitał ludzki, rynek edukacyjny, wybór szkoły, edukacja, kształcenie pozaformalne, uczenie się przez całe życie, doskonalenie zawodowe w toku pracy
TESE descriptors: pupil, human capital, education market, choice of school, education, non-formal learning, lifelong learning, in-service training
Publikacje:
  • Chłoń-Domińczak, A. i Kotowska, I.E. (red.). (2015). Uwarunkowania decyzji edukacyjnych. Wyniki drugiej rundy badania panelowego gospodarstw domowych. Pobrane z http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista/2-uncategorised/860-lista-publikacji-w-projekcie-entuzjasci-edukacji.html
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"