Abstrakt: |
Raport przedstawia wyniki drugiej rundy badania panelowego gospodarstw domowych, poświęconego uwarunkowaniom decyzji edukacyjnych (w tym np. monitorowaniu luki edukacyjnej i uczestnictwa w uczeniu się przez całe życie osób dorosłych). W badaniu wzięły udział osoby urodzone między 1948 a 1998 r. Dobór osób do badania miał charakter losowy. Narzędziem badawczym był indywidualny kwestionariusz (CAPI/PAPI). Łącznie zrealizowano 33 402 wywiady w gospodarstwach domowych. Raport podzielono na kilka bloków tematycznych: subiektywna luka edukacyjna dorosłych, kształcenie i dokształcanie się Polaków, wykluczenie edukacyjne a wykluczenie społeczne, międzypokoleniowe uwarunkowania kształtowania kapitału ludzkiego, sprzężenia na rynku edukacyjnym, uwarunkowania zachowań gospodarstw domowych w kontekście polityki lokalnej, zależność między biografią edukacyjną i rodzinną. Przykładowe wyniki badania pozwoliły na wskazanie m.in. przyczyny braku podnoszenia kwalifikacji w uczestniczeniu w edukacji pozaformalnej. Należą do nich: brak potrzeby, ograniczenia czasowe i finansowe. Wśród powodów podnoszenia swoich kwalifikacji wymieniano natomiast: dokształcanie się w celu podniesienia poziomu efektywności wykonywanej pracy, rozwijanie własnych zainteresowań, zalecenie od pracodawcy, chęć utrzymania się na stanowisku pracy. Główne wnioski z badania pokazują konieczność podniesienia poziomu uczestnictwa osób w formach dodatkowej oferty edukacyjnej. |