Abstrakt: |
Celem badania była weryfikacja źródeł informacji i innych baz dostępu do danych (np. opracowań i badań edukacyjnych), z których korzystają pracownicy samorządowi. W badaniu o charakterze jakościowym i ilościowym wykorzystano indywidualne wywiady pogłębione z przedstawicielami urzędów marszałkowskich i wybranych ministerstw (24 pracowników gmin i powiatów, 16 przedstawicieli urzędów marszałkowskich). W części ilościowej wykorzystano CAPI na losowo dobranej próbie powiatów i gmin. Przeprowadzono 416 wywiadów z zastosowaniem kwestionariusza. Wyniki badania pokazały potrzeby informacyjne administracji samorządowej. Do najważniejszych zaliczono: wiedzę z zakresu prawa oświatowego, dane na temat prowadzonych szkół i placówek, w tym: koszty, efektywność pracy, jakość nauczania. Pokazano także zestawienie informacji, na które wzrośnie zapotrzebowanie w ciągu trzech kolejnych lat od momentu realizacji badania. Były to: stan prawa i obowiązujące przepisy (70%), jakość edukacji w placówkach (54%), struktura demograficzna ludności (46%), efektywność pracy placówek (45%). Z badania wynika, że ogółem 44% badanych gmin, powiatów ziemskich i miast na prawach powiatu wykonuje analizę dostępnych danych np. na temat szkół czy liczby urodzeń. Do instytucji, z którymi współpraca samorządów w zakresie badań jest najbardziej efektywna, zaliczono kuratoria oświaty i placówki nadzorowane. |