Obserwuj
Tytuł badania: |
Szkoła Samodzielnego Myślenia (SSM) |
Projekt badawczy: |
- Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego
pokaż badania
Inne badania w projekcie:
|
Instytucja: |
|
Data: |
2011 |
Badacz: |
Kinga Białek, Krzysztof Biedrzycki, Adam Brożek, Monika Czajkowska, Joanna Dobkowska, Wioleta Dobosz, Magdalena Grudniewska, Alina Stanaszek, Iwona Wróbel, Małgorzata Zambrowska |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania jest testowanie zadań z języka polskiego i matematyki przygotowanych przez IBE. Główne cele badania SSM są następujące: diagnoza umiejętności złożonych uczniów i umożliwienie doskonalenia praktyki edukacyjnej; przygotowanie narzędzi metodycznych do rozwijania umiejętności złożonych i przekazanie ich nauczycielom. Pomiar zrealizowano w wymiarze poprzecznym: w 2011 roku przebadano czwarte klasy szkół podstawowych, pierwsze klasy gimnazjalne, pierwsze klasy szkół ponadgimnazjalnych oraz ostatnie klasy szkół ponadgimnazjalnych. Takie podejście pozwoliło porównać poziom badanych umiejętności na poszczególnych etapach kształcenia. Największa różnica w poziomie opanowania umiejętności złożonych wystąpiła na drugim etapie edukacyjnym (klasy IV-VI szkoły podstawowej). Niesatysfakcjonujący okazał się stopień opanowania badanych umiejętności. Zauważono dysproporcje pomiędzy czasem przeznaczonym na wyposażanie ucznia w narzędzia matematyczne i ćwiczenie a czasem przeznaczanym na rozwijanie umiejętności złożonych (na korzyść narzędzi). Bardzo niskie wyniki osiągnęli uczniowie zasadniczych szkół zawodowych; ich poziom może świadczyć wręcz o regresie umiejętności. Wśród uczniów liceów ogólnokształcących potwierdzono duży przyrost opanowania badanych umiejętności. Mimo to licealiści rozwiązywali zadania w sposób schematyczny; poszukiwali jednego modelu rozwiązania, najczęściej zgodnego z narzuconym przez nauczyciela; strategia ta dotyczyła zadań z matematyki i języka polskiego. |
Deskryptory TESE: |
czytanie, biologia, chemia, dydaktyka, historia, matematyka, język ojczysty, polski, nauki przyrodnicze, jakość kształcenia, gimnazjum, szkolnictwo podstawowe, szkolnictwo średnie pierwszego stopnia |
TESE descriptors: |
reading, biology, chemistry, didactics, history, mathematics, mother tongue, Polish, natural sciences, quality of education, lower secondary, primary education, lower secondary |
Publikacje: |
- Białek, K. i in. (2013). Raport z badania „Szkoła Samodzielnego Myślenia”. Pobrane z http://eduentuzjasci.pl/badania/110-badanie/420-szkola-samodzielnego-myslenia-2.html
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.