BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Szkoła Samodzielnego Myślenia (SSM)
Projekt badawczy:
  • Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego
pokaż badania
Instytucja:
Data: 2011
Badacz: Kinga Białek, Krzysztof Biedrzycki, Adam Brożek, Monika Czajkowska, Joanna Dobkowska, Wioleta Dobosz, Magdalena Grudniewska, Alina Stanaszek, Iwona Wróbel, Małgorzata Zambrowska
Abstrakt:

Przedmiotem badania jest testowanie zadań z języka polskiego i matematyki przygotowanych przez IBE. Główne cele badania SSM są następujące: diagnoza umiejętności złożonych uczniów i umożliwienie doskonalenia praktyki edukacyjnej; przygotowanie narzędzi metodycznych do rozwijania umiejętności złożonych i przekazanie ich nauczycielom. Pomiar zrealizowano w wymiarze poprzecznym: w 2011 roku przebadano czwarte klasy szkół podstawowych, pierwsze klasy gimnazjalne, pierwsze klasy szkół ponadgimnazjalnych oraz ostatnie klasy szkół ponadgimnazjalnych. Takie podejście pozwoliło porównać poziom badanych umiejętności na poszczególnych etapach kształcenia. Największa różnica w poziomie opanowania umiejętności złożonych wystąpiła na drugim etapie edukacyjnym (klasy IV-VI szkoły podstawowej). Niesatysfakcjonujący okazał się stopień opanowania badanych umiejętności. Zauważono dysproporcje pomiędzy czasem przeznaczonym na wyposażanie ucznia w narzędzia matematyczne i ćwiczenie a czasem przeznaczanym na rozwijanie umiejętności złożonych (na korzyść narzędzi). Bardzo niskie wyniki osiągnęli uczniowie zasadniczych szkół zawodowych; ich poziom może świadczyć wręcz o regresie umiejętności. Wśród uczniów liceów ogólnokształcących potwierdzono duży przyrost opanowania badanych umiejętności. Mimo to licealiści rozwiązywali zadania w sposób schematyczny; poszukiwali jednego modelu rozwiązania, najczęściej zgodnego z narzuconym przez nauczyciela; strategia ta dotyczyła zadań z matematyki i języka polskiego.

Deskryptory TESE: czytanie, biologia, chemia, dydaktyka, historia, matematyka, język ojczysty, polski, nauki przyrodnicze, jakość kształcenia, gimnazjum, szkolnictwo podstawowe, szkolnictwo średnie pierwszego stopnia
TESE descriptors: reading, biology, chemistry, didactics, history, mathematics, mother tongue, Polish, natural sciences, quality of education, lower secondary, primary education, lower secondary
Publikacje:
  • Białek, K. i in. (2013). Raport z badania „Szkoła Samodzielnego Myślenia”. Pobrane z http://eduentuzjasci.pl/badania/110-badanie/420-szkola-samodzielnego-myslenia-2.html
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"