|
|
Tytuł badania: | Diagnoza zmian w sieci szkół podstawowych i gimnazjów 2007–2012 |
Projekt badawczy: |
|
Instytucja: | |
Data: | 2013 |
Badacz: | Jan Herczyński, Aneta Sobotka |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu analizy zmian zachodzących w sieci szkół podstawowych i gimnazjów (niezależnie od organu prowadzącego oraz od statusu szkoły publicznej bądź niepublicznej, bez szkół specjalnych, szkół związanych z innymi instytucjami i szkół dla dorosłych). Analizowany przedział czasowy objął lata szkolne 2007/2008 oraz 2012/2013. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że w wyżej określonym czasie zamknięto 954 szkoły podstawowe (90% likwidacji nastąpiło w związku z decyzjami gmin). Okazało się, że do najczęściej zamykanych należały szkoły podstawowe z oddziałami łączonymi, filie szkół oraz szkoły prowadzące jedynie nauczanie początkowe. Ponadto wykazano, że w latach 2007-2012 nowe szkoły podstawowe były otwierane przede wszystkim przez podmioty komercyjne. Jednocześnie odnotowano spory przyrost gimnazjów (otwieranych przez gminy). Zgromadzony materiał pozwolił ustalić również, że zmiana organu prowadzącego w badanym okresie dotyczyła ponad 500 szkół podstawowych (w tym głównie przekazania szkoły gminnej stowarzyszeniu). Odnotowano sporadyczne przekazywanie gimnazjów w tym samym czasie. Ponadto stwierdzono, że intensywność zmian w sieci szkolnej była wyraźnie mniejsza w 2010 roku, w którym przeprowadzono wybory do władz samorządowych. |
Deskryptory TESE: | ludność, statystyka demograficzna, administracja, baza dydaktyczna, polityka edukacyjna, finansowanie edukacji, szkoła podstawowa, szkolnictwo podstawowe, administracja edukacyjna, rozmieszczenie szkół |
TESE descriptors: | population, population statistics, administration, educational facilities, education policy, financing of education, primary school, primary education, educational administration, school distribution |
Publikacje: |
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.